Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 20 aug 2020
Leestijd: 5 minuten

Maak kennis met de MGA Roadster van Piet, uit 1959 – Uw Garage

In zijn jeugd zag Piet den Herder voor het eerst een MGA rijden. En toen al besloot hij er ooit eentje te kopen. Maak kennis met zijn MGA Roadster.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Jeugdliefde

Als schooljongen klom ik met mijn vriendjes bij Zandvoort over het hek heen als er races waren, geld voor een kaartje hadden we immers niet. En daar zag ik voor het eerst een MGA. En ik dacht gelijk: zo’n auto wil ik ooit hebben!

Die A is altijd in mijn hoofd blijven zitten, want toen ik zo’n dertig jaar geleden met mijn vrouw aan het fietsen was, zagen we een MGA rijden en schreeuwde ik met overslaande stem: ‘dat is nou een MGA en zo eentje ga ik kopen en restaureren als ik met pensioen ben!’ Waarop mijn vrouw zei: ‘als je dat zo leuk vindt, waarom zou je dan wachten?

Je moet het nu doen!’ Vanaf dat moment ben ik gaan zoeken. Ik zat voor mijn werk door het hele land, dus ik kwam altijd wel langs een adresje waar iets te koop stond. Als er tijd over was ging ik bij zo’n auto kijken, ik heb er volgens mij wel veertig gezien.

MGA Roadster 1500
MGA Roadster 1500

MGA Roadster 1500

Toen zag ik een advertentie staan van deze auto. Ik heb gelijk een optie genomen, vanaf een foto nota bene. Ik heb geen technische opleiding gehad, dus heb ik de MGA Club gebeld met de vraag of er iemand was die me tijdens een eventuele aankoop kon adviseren. En die was er: iemand die al zeker tien A’s had opgeknapt, nou dan weet je er wel wat van.

Na een uur luidde zijn oordeel: deze auto is verre van compleet, maar is hard, nergens rot en dus zeker de moeite waard als de prijs redelijk is. Sterker nog: als jij ervan afziet neem ik hem mee. Nou, meer aanbeveling had ik niet nodig!

De restauratie duurde ruim drie jaar. In de weekenden, in de avond, ik zat steeds in de garage en probeerde zoveel mogelijk zelf te doen. Uit elkaar halen, dingen opnieuw maken. Veel van het hout in het interieur en langs de portierranden bijvoorbeeld en het stuur. De spijlen zaten los en zijn door een kennis weer vast gelast, daarna ben ik de stalen kern met tweecomponentenlijm en touw gaan omwikkelen. En met een nieuwe hoes was het weer als nieuw.

MGA Roadster 1500

Favoriete kleur

Van een MGA is vrijwel alles nieuw te koop, je zou een nieuwe kunnen bouwen van de onderdelen die in de handel te krijgen zijn. Maar zelf maken is leuker en als je alles zomaar bestelt, gaat het ook aardig in de papieren lopen. In eerste instantie dacht ik ook het plaatwerk zelf aan te kunnen, ik heb zelfs een uitdeukset aangeschaft. Maar die is uiteindelijk nooit gebruikt, daar moet je niet aan beginnen.

De auto leek origineel wit, maar daaronder zat groene verf, daaronder was-ie blauw en daaronder weer rood. En laat dat nou nét mijn favoriete kleur voor een MGA zijn. Ook na afronding van de restauratie heb ik er nog verschillende zaken aan verbeterd. Zo zitten er MGB-schijfremmen voor op in plaats van de originele trommels en is er een enorme ventilator gemonteerd tegen oververhitting. Ook de motor is helemaal gedaan, elke bout is los geweest.

Toen het blok terugkwam, was de auto was nog lang niet af, maar ik wilde heel graag een stukje rijden. Aan het begin wilde de motor niet starten en toen deze uiteindelijk liep, sloeg alles al vrij snel vast. Dat blok moest er dus weer uit getakeld worden, dat was een enorme teleurstelling. De zuigerpennen bleken een fractie te dik te zijn,en toen de motor op temperatuur kwam sloeg een van die dingen vast. Maar de cilinders waren niet beschadigd en na montage van de goede pennen liep het motortje als een zonnetje. En dat nu al 25 jaar.

Oldtimergarage

Dat sleutelen is een hele leuke hobby geweest en ik heb ook het onderhoud jarenlang zelf gedaan, tot ik een paar jaar geleden merkte dat ik er bijna niet meer onderuit kwam als ik onder de auto lag voor een klusje. Alles begon wat minder gemakkelijk te gaan… En dus is de auto vorig jaar voor het eerst bij een oldtimergarage geweest voor een onderhoudsbeurt.

Maar van het rijden genieten we niet minder hoor! Ik ben actief binnen de MGA Club en schrijf regelmatig voor het clubblad. Via het Amerikaanse blad ben ik in contact gekomen met een Amerikaanse MG-bezitter en die heeft een van de vorige Amerikaanse eigenaars van deze auto voor me gevonden. Zodoende heb ik nu wat foto’s en informatie uit het verleden en hij heeft de auto nu thuis in zijn huidige vorm ingelijst aan de muur hangen!

Weetjes

De geschiedenis van MG gaat terug tot de jaren twintig, toen manager Cecil Kimber van Morris Garages onder die naam auto’s begon te produceren. In de jaren vijftig en zestig viel MG onder British Motor Corporation en werden veel van de kleine sportauto’s gebouwd die je nu nog ziet rijden. Onder British Leyland stierf MG een stille dood, maar het werd weer tot leven gewekt als sporttak van Austin/Rover. Na overnames door British Aerospace en later BMW volgde in de jaren negentig nog een opleving met de MG-F. Tegenwoordig is MG in handen van het Chinese Nanjing/SAIC.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.