Peter scoorde een lot uit de loterij: maak kennis met zijn Lexus SC 430

Peter Koelman is gek op Toyota en Lexus en wilde een SC 430 aanschaffen. Of nee, toch niet! Maar nu mag de SC niet meer weg.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Twijfelgeval

De liefde voor techniek heeft er altijd al in gezeten. Op mijn achtste had ik al een Solex waar ik aan sleutelde. Ik reed daar natuurlijk ook mee en ben zelfs een keer aangehouden. Het was eind jaren zestig, dus de politie reed nog in een VW Kever! Gelukkig mocht ik de Solex houden, als ik terug naar huis maar ging lopen.

Na de middelbare school had ik verschillende baantjes, maar ik wilde het autovak in. Ik had mezelf leren sleutelen en had geen werkervaring, maar ik kon de chef bij een Ford-garage overhalen om me voor twee maanden op proef in dienst te nemen. Ik bood hem aan vijf dagen per week te werken voor vier dagen loon. Door mijn kennis en inzet had ik na die twee maanden een vaste baan.

Daarna heb ik bij verschillende andere merken gewerkt, totdat ik bij Toyota terecht kwam. Daar heb ik vijf jaar gezeten en was uiteindelijk zelfs werkplaatschef. Ik merkte daar dat er eigenlijk zelden iets stuk ging bij die auto’s. En hoewel de modellen misschien niet heel spannend waren, raakte ik echt onder de indruk van de techniek.

Lexus SC 430 Lexus SC 430

De eerste Lexus

Dus kwamen er Toyota’s in de familie. En nadat mijn vader zijn Camry wegdeed en op zoek ging naar een auto met iets extra’s kwam de eerste Lexus, een GS 300. Daarna kwam er een GS 400, die heb ik nu nog. En nog steeds in nieuwstaat!

Een paar jaar geleden ben ik eens gaan kijken naar wat naders. Ik zocht een leuke auto voor mezelf, het begon te kriebelen. Ik had al een mooie Land Cruiser en zocht iets totaal anders. Dus ben ik eens gaan kijken bij een SC 430, een auto met lichte schade. Het was me echter al snel duidelijk dat dit niet niet de manier is om zo’n auto te kopen.

Het plan is toen een tijdje de ijskast in gegaan, totdat ik op vakantie eens rustig de tijd had, mijn iPad erbij pakte en op zoek ben gegaan. En toen vond ik deze auto bij een particuliere verkoper. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg de eigenaar niet te pakken. Mailen, bellen, geen resultaat.

Twee weken later, ik was allang weer thuis, zag ik dat de auto nog steeds te koop stond en waagde ik er nog een mailtje aan. En tot mijn verrassing werd ik gebeld.

Lexus SC 430

Lexus SC 430

Dus op zaterdag ging ik samen met mijn vriendin op pad om de auto te bekijken. Het was een zonnige dag, maar wel tegen het einde van het jaar. De proefrit was een paar kilometer oud toen de eigenaar het dak opendeed en daar zat ik in mijn dunne t-shirt. Ik kreeg het steeds kouder en ook steeds meer het gevoel dat dit helemaal geen auto voor mij was. Ik zat me echt af te vragen wat ik met de auto aan moest. Ik vond het helemaal niks en mijn vriendin deelde die mening.

Bovendien was er geen onderhoudshistorie bij en waren er door lang stilstaan wat kwaaltjes. Ik heb de eigenaar gezegd dat ik de volgende dag zou bellen, maar eigenlijk wist ik al dat het niet door zou gaan. Ik had gewoon niet het goede gevoel bij de auto.

Maar de volgende dag heb ik toch een relatief laag bod gedaan en tot mijn verbazing ging de verkoper daar na wat heen en weer bellen mee akkoord. Tja, toen zat ik eraan vast… Een week later haalde ik de auto op in Tilburg en we besloten om door te rijden naar Appingedam waar de broer van mijn vriendin op vakantie was.

V8-motor

Een rit van bijna 300 kilometer. Het was koud, dus het dak was dicht en ik werd steeds gelukkiger. Wat een rust en wat loopt zo’n V8-motor geweldig! Elke kilometer die we reden, krulden mijn mondhoeken verder omhoog. Aan het eind van de dag hadden we 500 kilometer gereden en was ik dolgelukkig. Wat een geweldig auto hadden we gekocht!

De onderkant van de SC 430 bleek in dezelfde geweldige staat als het lakwerk en na wat zoekwerk heb ik de volledige onderhoudshistorie nu ook bij de auto. Het is echt onvoorstelbaar, een lot uit de loterij. Elke keer als ik nu met de auto op pad ben, open of dicht, of er alleen maar naar kijk, krijg ik weer die enorme lach op mijn gezicht. Ook deze Lexus gaat niet meer weg.

Toekomstplannen

De Lexus was bij aankoop al in een mooie staat en is nu helemaal perfect. De auto wordt nu weinig gebruikt, maar als ik in de toekomst stalling bij mijn huis heb, gaat dat zeker veranderen.

Weetjes

De Lexus SC (Sport Coupe) Concept stond al in 1999 op de Tokyo Motor Show. Een jaar later was de productieversie te zien op de beurs in New York. Beide niet toevallig; Japan en Amerika zijn de grootste afzetmarkten geweest. De bouwkwaliteit en standaarduitrusting lagen op een hoog niveau: zo hielden zowel de airco als de sublieme Mark Levinson geluidsinstallatie geheel automatisch rekening met open of dicht rijden.

In de eerste jaren werd de SC redelijk verkocht, maar al snel liepen de verkopen in de beide landen terug tot enkele duizenden auto’s per jaar, in Europa zelfs maar tientallen. De SC 430 is relatief onbekend, maar de kwaliteit en lage productieaantallen houden de prijzen hoog.