De Fiat van Geer levert verbaasde gezichten (en gescheiden koppels) op

Geer van den Berg raakte zo’n dertig jaar geleden gecharmeerd van de oer Fiat Multipla. Hij liet een exemplaar overkomen uit Italië en geniet daar nu nog steeds van.

De Multipla is na de restauratie van jaren geleden nog steeds in perfecte staat, ik zou het autootje alleen meer moeten gebruiken…


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Taxi!

Midden jaren tachtig begon ik voor mezelf, ik zat in de bloemen. Ik had gehoord dat er markt voor gladiolen was in Italië, had het Italiaans onder de knie en ging dus die kant op. Ik ben er twee maal voor een langere periode geweest om de handel op te zetten en een vertegenwoordiger wegwijs te maken. Eerst in het noorden, later ook in Napels.

En als we daar dan rondreden, op weg naar klanten, viel me de oude Fiat Multipla op, die je daar nog een enkele keer zag rondrijden. Vooral in de stad, soms zelfs nog als taxi. Ik ben eigenlijk helemaal geen klassieker man, maar ik vond het een opvallend en leuk autootje.

Fiat 600 D Multipla Fiat 600 D Multipla

Op zoek naar de Fiat 600 D Multipla

Mijn vertegenwoordiger was een echte Italiaanse handelaar en beloofde me dat hij er wel een zou kunnen vinden. En zo gebeurde het dat er een paar weken later een Multipla tussen de lege bloemen kratten stond in een vrachtwagen die terugkwam uit Italië. Een ex – taxi.

Tijdens het uitladen werd er niet heel enthousiast gereageerd, men vroeg zich vooral af wat ik met zo’n in matige staat verkerende Fiat moest.

De Multipla is toen ongeveer een jaar in gebruik geweest, daarna besloot ik de auto te laten restaureren. In dat eerste jaar zijn twee van mijn zoons er nog met twee vrienden mee op vakantie geweest, de Nederlandse kust langs.

Fiat 600 D Multipla

Verbaasde gezichten

Die hebben een hoop schik gehad, want overal waar ze kwamen trok het autootje natuurlijk volop aandacht. Ook ging ik er wel eens met de hele familie mee op pad. Niet te ver hoor, want echt betrouwbaar was het motortje toen niet.

Maar je kan je de verbaasde gezichten van omstanders wel voorstellen als je met negen man op een terras zit en er daarna met zijn allen in de Multipla vandoor gaat. Met twee volwassenen en zeven kinderen lukte dat prima!

Toen ik twee techneuten sprak die me vertelden hobbymatig auto’s te restaureren heb ik de Fiat daar heen gebracht, echte vaklui waren het. Een keer in de drie, vier weken ging ik daar dan langs om een praatje te maken en een bak koffie te drinken en natuurlijk om de vorderingen te bekijken. En vrijwel elke keer ging ik met een rekening de deur uit.

Blikken reclamebord

Kleine bedragen hoor, maar alles bij elkaar opgeteld… Het heeft meer gekost dan de auto toen uiteindelijk waard was. Aan het begin werd de carrosserie kaal gehaald en voorzichtig gestraald. Alle gaten die er op de roestige plekken in vielen werden met mooie nieuw geklopte stukjes plaat weer dicht gemaakt.

Dat de auto al een heel leven achter de rug had was vooral te zien aan de bodem. Dit bleek een blikken reclame bord te zijn wat er in het verleden in gelast was. Toen dit reclamebord er uit werd geslepen kwamen de resten van een ander bord tevoorschijn, dit kunstje was dus al eens eerder gedaan.

Het blok is ook aangepakt: het is gereviseerd en de cilinders zijn uit gehoond en van een overmaat zuigers voorzien. Ik heb er tijdens de restauratie op toegezien dat alles netjes en precies gebeurde. En dat is goed gegaan, de auto is nu na al die jaren nog in een smetteloze staat.

Het geel is de originele kleur, alleen was het gedeelte boven de strip wit, dat zie je vaker bij Multipla’s. Maar ik had ze volledig in het geel ook rond zien rijden en dat vond ik mooier. De Fiat staat in een garage bij mijn huis, maar ik doe er eigenlijk te weinig mee.

Positieve reacties en gescheiden koppels

Maar áls ik onderweg ben zijn de reacties altijd positief. Ze moeten hier als bestelwagen hebben rondgereden want veel mensen vertellen me dat de melkboer er vroeger een had of de kruidenier.

Ik ben ook al zeker twintig jaar lid van de fiat 600 club en rij soms mee met een tocht of bezoek een show in de Noordkop of op Texel. Ik heb zelfs twee maal een bruidspaar gereden, al was dat geen succes, beide stellen zijn alweer gescheiden.

Er zijn ook wel eens acht geslaagde middelbare school leerlingen – grote kerels dus – mee naar een eindexamen feest gereden. Het is passen en meten, maar het kan! Tijdens de restauratie werd me wel eens gevraagd of het autootje ooit zoveel geld waard zou worden als ik er in stak. Ik ben blij dat ik nooit geluisterd heb, het is een geweldig en inmiddels ook waardevol bezit.

Weetjes

Een jaar na de nieuwe 600 presenteerde Fiat in 1956 op dezelfde basis de Multipla. Het wagentje werd direct een succes, grote gezinnen, ondernemers en taxibedrijven omarmden het wonderlijke model. Andere merken en zelfs carrosseriebouwers zagen ook brood in de 600.

Ghia en Vignale bouwden in zeer kleine aantallen een soort strandauto op basis van de Multipla, en merken als Seat, Zastava, Neckar Jagst en ZAZ (in Nederland verkocht onder de naam Jalta) bouwden massa’s 600 onder licentie. Zastava is met dit model doorgegaan tot 1986!

Lees ook:

Reageer op artikel:
De Fiat van Geer levert verbaasde gezichten (en gescheiden koppels) op
Sluiten