Campers: de auto met daktent

Campers zijn razend populair en dat snappen we wel. In deze camperserie laten we je met alle mogelijke varianten kennismaken. In deze aflevering zie je hoe je van een gewone auto een camper kunt maken. Maak kennis met de auto met daktent.

Enorme flexibiliteit

Suzuki Jimny daktent man

Een terreinvaardige camper geeft enorme flexibiliteit maar een daktent op een compacte 4×4 maakt de mogelijkheden nog groter. Je hebt aan een paar vierkante meter genoeg en kan op de meest ongerepte plaatsen je kampement opslaan. Én het ziet er geweldig uit. De gehele constructie kost 2020 euro en vergt geen structurele aanpassingen aan de auto. Het bagagerek van Front Runner kan zonder te boren op zes punten gemonteerd worden aan de dakgootjes van de Jimny. Het multifunctionele rek past bij het uiterlijk van de Jimny, als een multitool in de zak van een padvinder. In dit geval gaat het om de Roof Top Tent van Front Runner, een Zuid-Afrikaanse specialist in 4×4-spullen. Met een snelsluitsysteem is de tent makke- lijk te bevestigen aan het rek.

Montage

Suzuki Jimny daktent 2

De montage is binnen twee uur te realiseren, zelfs met twee linkerhanden. Maar een extra setje handen is wel praktisch om de tent op het dak te tillen. De totale constructie voegt 33 centimeter hoogte en bijna 70 kg toe aan de Jimny. De dynamische daklast van de Suzuki blijkt echter officieel 30 kg te mogen zijn en van de statische daklast (bij stilstand) is geen opgave. Overigens is de vuistregel bij het berekenen van de maxi- male statische belasting de opgegeven maximale dynamische daklast vermenigvuldigen met factor 5. De daktent mag er eigenlijk helemaal niet op, rekenfoutje van de Suzuki-importeur.

Extra kilo’s goed te merken

Suzuki Jimny daktent

Hoe dan ook, de extra kilo’s zijn goed te merken op een smalle terreinauto met lange soepele veerwegen. Het is een beetje alsof je met verzuurde benen en een zware helm op gaat hardlopen. In bochten helt hij nog meer over en bij stevig remmen is de duikneiging heviger. Het windgeruis neemt boven 100 km/h enorm toe en een trillende binnenspiegel bevestigt de extra weerstand van het pakket op het dak. Het verbruik steeg met grofweg tien procent door de windvanger. Niet schokkende allemaal, weliets om rekening mee te houden.

Eenvoudig op te zetten

De tent is eenvoudig op te zetten. Beschermhoes eraf, openklappen en vervolgens met de telescopische ladder stabiliseren op de ondergrond. De bogen bevestigen in de daarvoor aangebrachte houders in het tentdoek. Tot slot met de meegeleverde stokken de buitentent verder op spanning zetten, zodat het regenwater eraf kan lopen en de binnentent kan ventileren. Mocht er een buitje vallen, dan biedt de overkapping naast de auto schuilplaats aan twee personen en een tafeltje. De tent biedt ruim plek voor twee personen, is rondom van verduistering- én insectengordijnen voorzien en de matras geeft voldoende comfort.

Gevoel van vrijheid

Het gevoel van vrijheid wordt versterkt doordat je hoog ligt en over veel obstakels of mede-kampeerders heenkijkt. Bovendien is het ook een veilige manier van slapen als je bijvoorbeeld bivakkeertop een plek met veel ongedierte of andere beesten. Met andere woorden: een leuke, stoere en flexibele manier van kamperen. In deze hoogslaper is het dromen over én op de gekste plekken.

Grote keus

Google maar wat en je zult zien dat de wereld van de daktenten nog best dichtbevolkt is. Je hebt kortom volop keus. Zo zijn er constructies zoals de daktent in dit verhaal, maar er zijn ook merken als Mini, die daktenten leveren die meer op een grote skikoffer lijken. Die hardshells zijn gestroomlijnder en nog beter bestand tegen de elementen. Wel even passen, want de meeste lijken kleiner. Prijzen van daktenten beginnen al onder de 1000 euro, maar de meeste liggen rond de 1500 euro. Controleer of de dakdragers erbij zitten of aangeschaft moeten worden en wat de toegestane dakbelasting is.