Waarom nieuw Volvo-vlaggenschip de verkiezingen niet zal winnen
Waar staat en stond Volvo altijd voor? Inderdaad, al sinds jaar en dag voor ruime, comfortabele en duurzame reisauto’s, vooral stationcars en sedans. Gaat deze nieuwe Volvo ES90 die traditie eren of elimineren?
De twijfels worden veroorzaakt door onze testervaringen met de EX90. De introductie van die auto verliep op zijn zacht gezegd nogal moeizaam en dat riep vragen op. De EX90 werd met tromgeroffel gelanceerd als de veiligste Volvo ooit, maar het state-of-the-art Lidar-systeem was ondanks eerdere vertragingen nog steeds niet af en zo waren er meer onvolkomenheden. Al met al een wat premature introductie en wat ons betreft een voorbeeld van haastig paniekvoetbal. Een tweede punt dat twijfel zaait, is het feit dat de vraag naar traditionele modellen bij Volvo zo sterk is dat de al oude XC60 nu wereldwijd nog steeds een bestseller is.
Lidar-systeem Volvo ES90 nog niet volledig functioneel
Het teleurstellende nieuws is dat bij deze nieuwe ES90 het geavanceerde Lidar-systeem nog steeds niet volledig functioneel is. Het leert nog steeds bij en verzamelt vooral data volgens Volvo, bovendien zou het door eindeloze over-the-air-updates mogelijkheden wel zeer toekomstbestendig zijn. Al die techniek wordt nu aangestuurd door de meest krachtige Nvidia-computers uit de auto-industrie, want ze hebben bijna de dubbele rekenkracht van de computers van de EX90.
Opmerkelijk want bij de introductie van diezelfde EX90 gedaan werd op dat moment ook geroepen dat die krachtigste computers ooit had. Wat je daarvan moet denken? Dat Volvo nog meer rekenkracht nodig had om alle systemen aan te sturen of dat de ontwikkeling van computers en halfgeleiders niet bij te houden is door de auto-industrie? De toekomst zal het leren. Volvo benadrukt hoe dan ook dat de ES90 haar technologische vlaggenschip is dat op hetzelfde SPA2 platform staat als de EX90. Ook zijn ze trots op het feit dat de ES90 de meest gestroomlijnde Volvo ooit is met een CWI-waarde van 0,25.
Indrukwekkende EV-architectuur van de Volvo ES90
Met zijn elektrische architectuur en prestaties maakt de ES90 zeker indruk, want de grote hatchback beschikt over een 800-voltsysteem en kan daardoor DC-laden met een zeer hoge snelheden tot wel 350 kW. Ook qua accucapaciteit behoort de ES90 tot de top in de merkencompetitie.
Het aanbod start met de 333 pk sterke Single Motor die achterwielaandrijving heeft, een netto accucapaciteit van 88,2 kWh en een prijskaart van net geen 70 mille. Wie meer wenst kan nog kiezen voor de Twin Motor met integrale aandrijving en een verzameld vermogen van 449 pk met een 102 kWh accu. De top-of-the-line Volvo ES90 is de Twin Motor Performance en die heeft maar liefst 680 pk met dezelfde accucapaciteit als de gewone Twin Motor. Alle versies hebben de door Volvo al sinds jaar en dag begrensde topsnelheid van 180 km/h, de sterkste versie doet maar vier seconden over de standaardsprint.
Onvoldoende zitcomfort achterin
Bijna 700 pk in een Volvo klinkt sensationeel, maar dit 2,5 ton wegendslagschip is geen sportieve auto. Dat past ook niet bij hem, we zien hem eerder in de rol van ruime reisauto of directieauto. De chauffeur heeft dan niets te klagen want heeft een mooie werkplek toebedeeld gekregen. Volledig digitaal met twee schermen en een head-up display, maar zonder fysieke knoppen. De gebruikte materialen zijn van een mooie kwaliteit en het design is sereen Scandinavisch. De denkbeeldige functie van directieauto kan hij in veel opzichten prima aan, want hij heeft veel beenruimte met dank aan zijn dik drie meter lange wielbasis.
Maar ondanks het feit dat hij met een wagenhoogte van 1,50 meter zo’n 10 cm hoger is dan de S90, moet je je hoed afnemen voor deze Volvo ES90. De hoofdruimte is voor iemand van dik 1,90 meter lengte toereikend maar het zitcomfort achterin is helaas onvoldoende. Dat komt door de hoge wagenvloer waardoor je met de knieën omhoog zit, terwijl je bovenbenen niet worden ondersteund, bovendien is de zitting aan de korte kant. De beenruimte is ook niet zo groot dat je dat kunt compenseren door je benen helemaal te strekken en ook je voeten kunnen niet echt onder de stoel voor je. Voor een auto in deze klasse een flinke tekortkoming.
De kofferbak van de Volvo ES90 is met een inhoud van 446 liter redelijk ruim en je kunt er ook nog eens 22 liter frunk bij op tellen. Het is we een auto met een iets hogere zitpositie, waardoor je iets makkelijk in- en uitstapt maar je zit zeker niet op SUV-niveau en daardoor en dus heb je ook niet het betere overzicht. Positief is wel de extra functionaliteit door de vijfde deur, maar een Estate komt er niet meer omdat, behalve een deel van Europese markt, de rest van wereld ze niet lust. Met een minimale actieradius van 650 kilometer (WLTP) en maximaal 700 kilometer die hoge laadsnelheden kwalificeert hij zich wel als reisauto.
Elektrische auto met sterke concurrentie
Onderweg zal hij zich ook moeten meten met concurrenten als de BMW i5, de Mercedes EQE en de Lucid Air. Trouwe traditionele klanten die nog één auto willen wachten voordat ze overstappen op volledig elektrisch kunnen helaas geen nieuwe S90 meer kopen want de productie daarvan is inmiddels gestaakt en ook Estates in deze klasse zijn dus niet meer leverbaar.
Dat je als verkoper je klanten vervolgens een moeilijk verhaal moet vertellen over een Lidar-systeem dat nog niet helemaal werkt, zal niet helpen om klanten te overtuigen. Hopelijk gaan ze dan ook niet proefzitten achterin want dan ontdekken ze het ondermaatse zitcomfort achterin. En dat in tijden dat de concurrenten van BMW, Nio en Mercedes nu al sterk zijn en wel helemaal klaar voor de strijd.
Duitsland komt met flinke subsidie elektrische auto, Nederland ook?
Bovendien zijn die ook van een hoge bouwkwaliteit, beschikken ze ook over een royale actieradius en zijn ze bovendien ruim en comfortabel. Dus wat deze Volvo ES90 nou precies een echte Volvo maakt behalve zijn design, blijft voorlopig de vraag. Of dat genoeg is om conservatieve Volvo-klanten te overtuigen of nieuwe te lokken is twijfelachtig. De verkiezingen gaat deze Volvo in ieder geval niet winnen, want door zijn gebrekkige zitcomfort achterin is hij ongeschikt als dienstauto voor ministers en staatssecretarissen…
ES90
Volvo
Pluspunten
- 800-volttechniek met hoge laadsnelheden en groot bereik
- Limousine-looks met hatchback-functionaliteit
- Mooie materialen en goede afwerking
Minpunten
- Zitcomfort achterbank zeer matig door slechte ondersteuning
- Nauwelijks fysieke knoppen
- Beperkt uitzicht door kleine, vreemd gevormde achteruit
Met zijn 800-voltsysteem en Nvidia-computers een veelbelovende stap vooruit. Helaas door zeer matig zitcomfort achterin niet geschikt als limousine of chauffeursauto. Ook moeten we de Estate en hybride missen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FUnknown-1-e1715676428481.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-35.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-30.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-26.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FDuik-in-de-Prijslijst-Volvo-ES90-21.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FDuik-in-de-Prijslijst-Volvo-ES90-22.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-11.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-13.jpg)