Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test 27 okt 2025
Leestijd: 3 minuten

Waarom de Honda Prelude niet de sportauto is waar je op hoopt

De Honda Prelude rijdt net zo lekker als hij eruitziet, maar de aandrijflijn en banden voorkomen dat deze sportcoupé tot meer uitnodigt dan zijn naam suggereert.

Of het nou een sportauto of een GT is, sowieso hulde voor Honda dat het überhaupt nog een splinternieuwe coupé op de markt brengt, en dan ook nog voor het redelijke bedrag van naar schatting 56.000 euro. In de categorie onder de 60.000 euro is de spoeling inmiddels namelijk uitgedund tot één concurrent: de BMW 2-serie, met de Mazda MX-5 RF als outsider.

Sub-premium kwaliteitsbeleving

Om te zien is de Honda Prelude in alle opzichten een klassieke sportcoupé. Laag en breed met een taps toelopend passagierscompartiment waar de achterwielen als gespierde schouders onderuit steken. Naar verluidt zocht Honda inspiratie bij zweefvliegtuigen om tot deze ultra gestroomlijnde vorm te komen.

Honda Prelude
(Afbeelding: Honda)

Het interieur is even klassiek van opzet met ouderwets veel mechanische bedieningselementen die nét even anders gearrangeerd zijn dan in de Civic waarmee de Prelude veel van z’n techniek deelt.

De BMW 3-serie bestaat 50 jaar: waar gaat het heen?

Geheel in de stijl van het merk hebben alle knoppen en stengels een aangenaam geoiliede weerstand die het gebruik ervan net dat beetje prettiger maakt. Een kwaliteitsbeleving die je als sub-premium mag inschalen.

Interieur Honda Prelude
(Afbeelding: Honda)

Op de achterbank van de Honda Prelude is uitsluitend plek voor kinderen of andersoortig verticaal beperkten. De bagageruimte is niet heel groot, wel goed toegankelijk via de grote achterklep. En met het achterbankje plat kan er alsnog een redelijke 760 liter mee.

Onderstel van de Civic Type R

Om de Honda Prelude zoveel mogelijk van de vijfdeurs Civic te onderscheiden als het platform toelaat, is op de eerste plaats de wielbasis met een significante 13 centimeter ingekort. Ten tweede is de keus gevallen op het geavanceerde onderstel van de Civic Type R, inclusief diens adaptieve instelbare dempers, multi-link en McPhersons waarvan het fuseehuis gescheiden draait van de veerpoten. Hoewel de hardware identiek is, werd voor de Prelude wel gekozen voor een minder prestatiegerichte afstelling. Iets wat beter past bij de bijzondere aandrijflijn.

Honda Prelude
(Afbeelding: Honda)

De voorwielen worden doorgaans aangedreven door een 184 pk en 315 Nm sterke elektromotor die wordt gevoed door een achterin geplaatste accu met een beperkte inhoud van slechts 1,1 kWh, die continu wordt bijgeladen door een turboloze tweeliter viercilinder die een aparte generator aanzwengelt.

Bijzondere aandrijflijn van de Honda Prelude

Tussen circa 110 en 130 km/h kan de tweeliter de voorwielen ook direct aandrijven via een plaatkoppeling. Omdat niemand houdt van het dreunende geluid van een Atkinson Cycle-motor die met een constant toerental draait, heeft Honda bedacht om de gedragingen van de verbrandingsmotor zoveel mogelijk overeen te laten komen met wat je zou ervaren als de tweeliter gewoon de voorwielen zou aandrijven met een conventionele versnellingsbak. Je kunt zelfs door de gesimuleerde versnellingen heen schakelen met flippers achter het stuur.

Voor zakelijke rijders met lef! Honda Legend vs. Saab 9-5

Met dempers en aandrijflijn in de comfortstand is er in elk geval niets wat dagelijks gebruik van de Honda Prelude in de weg zit, zoals dit bij de Civic Type R wel het geval kan zijn. De demping is niet alleen aangenaam flexibel, maar geheel in de stijl van het merk ook nog eens erg goed afgesteld om de wielen strak aan de grond en de koets vlak te houden. Maar hoe zit het wanneer alles in de sportstand wordt gezet, en je de ‘schakelflippers’ eens ter hand neemt om lekker te gaan spelen? Kijk voor het antwoord daarop de video.

Prelude

Honda

7.5 Score

Pluspunten

  • Zuinig en daardoor redelijk betaalbaar
  • Fijne reisauto
  • Gesimuleerde transmissie bijna niet van echt te onderscheiden

Minpunten

  • Vermogen zakt in bij langdurig tempo rijden
  • Banden niet sportief genoeg
  • ESP niet volledig uitschakelbaar

Aan de oppervlakte voldoende onderscheidend van een vijfdeurs Civic, maar de aandrijflijn en bandenkeus beperken het sportieve appeal. Als fraaie GT wel heel geslaagd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.