Volvo EX90: nog niet helemaal af, maar al wel goed genoeg?
Om te voorkomen dat hij van de radar raakt, introduceert Volvo eindelijk zijn elektrische vlaggenschip, terwijl de Volvo EX90 nog niet honderd procent klaar is.
Het is hoe dan ook een late arrival voor de Volvo EX90, want we kennen hem al sinds eind 2022. Dus waarom dan de ogenschijnlijk premature statische introductie? Omdat het belangrijk is om als merk zichtbaar te blijven, zeker als je tussentijds niet al te veel te melden hebt. Want tal van nieuwe concurrenten duwen juist met een noodtempo nieuwe modellen de straat op. Alle, ook bekende, merken staan daardoor onder druk, Volvo niet uitgezonderd.
Volvo komt terug op EV-doelstelling
In het grote auto-stratego, waarin de overgang naar elektrisch door alle mogelijke omstandigheden moeilijker blijkt dan gedacht, maakt Volvo net als sommige concurrenten een terugtrekkende beweging en stelt zijn toekomstdoelen mogelijk bij.
Of de zelfuitgeroepen deadline van 2030 voor het alleen nog bouwen van elektrische auto’s gehandhaafd gaat worden, is nog maar de vraag, zo blijkt na uitspraken van Volvo-CEO Jim Rowan. Voorlopig gaat naast de Volvo EX90 de XC90, die nog wel verbrandingsmotoren heeft, een rol spelen.
Volvo is sterk veranderd
Zoals gezegd moet deze EX90 een echte grensverlegger zijn. Het is in elk geval de eerste op het nieuwe SPA2-platform, waarop ook de Polestar 3 staat. En dus vraag je je algauw af wat er dan zo anders is aan deze grotere elektrische SUV. Want er is sinds de jaren zeventig, toen Volvo vooral haar rol als veiligheidspionier pakte, heel veel veranderd.
Dat heeft de kleinste Volvo ooit, de EX30, duidelijk gedemonstreerd. Dat is een voorbeeld van een moderne Volvo waarbij het concept van de compacte SUV vooral ook kostenefficiënt uitgevoerd is. Minimalistisch bijna en zodanig dat er nogal wat stof opwaaide toen een kostenbesparende soundbar voorrang kreeg op een head-up display. Ook het centrale Google-gedreven scherm waarop je alle info moet halen, was in ergonomie-opzicht niet des Volvo’s.
Prijs van de Volvo EX90
Toch staat erop het geboortekaartje van deze Volvo in koeienletters VEILIGHEID. En dat verkoop je het beste met een claim. ‘De veiligste Volvo ooit’ roepen zijn makers daarom. Of je er ook auto’s mee verkoopt, moet nog blijken. Zeker als u weet dat de Volvo EX90 niet alleen qua veiligheid en afmetingen groot is, zijn prijskaartje is namelijk ook fors. De goedkoopste, de Single Motor in de basisuitvoering Core, moet € 83.495,- kosten. Verder is die auto ook te krijgen als Plus of in de meest luxe uitvoering, de Ultra.
Net als bij de uitvoeringsniveaus is er bij de aandrijflijnen keuze uit drie smaken: naast de Single Motor (279 pk) is er een Twin Motor (408 pk) en de Twin Motor Performance (517 pk). Nog even de cruciale ‘elektrische’ cijfers dan: de actieradius varieert van 580 km tot 619 km. Flinke afstanden, dankzij grote accu’s die minimaal 101 kWh en maximaal 107 kWh netto capaciteit hebben. De EX90 werkt verder met 400 volt-techniek. Snelladen kan met maximaal 250 kW, AC-laden met 11 kW. Tot zover de elektrische cijferbrij van de dik vijf meter lange reus, die 196,4 cm breed is en dik 174 cm hoog. De Amerikaanse Volvo weegt minimaal 2,5 ton en mag tussen de 1.200 en 2.200 kg geremd trekken.
Bomvol veiligheidstechniek
Maar u vraagt zich inmiddels vast af wat er dan zo veilig is aan de EX90. De techniek in dienst van alle mogelijke veiligheidssystemen is te veel om op te noemen, maar vanwege de Volvo-veiligheidsclaim doen we dat toch. Telt u maar mee; 1 lidar (Light Detection and Ranging), 5 radars, 8 camera’s en 12 ultrasone sensoren, 2 camera’s voor het driver understanding systeem en een interieursensor.
Volvo gaat er bovendien prat op dat de software de hoofdrol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van deze auto en dat die volledig in eigen huis is ontwikkeld. Dat verbaast ons niets, want de Geely-groep is veelomvattend. Bovendien werken ze met veel partners, zoals Nvidia dat de kerncomputer levert.
Volvo EX90 is nog niet helemaal af
Eén ding is zeker: de Volvo EX90 is nog steeds niet honderd procent af. Zo verzamelt het lidarsysteem momenteel wel informatie, maar is verder nog niet functioneel. Hij is ook wat dat betreft nog niet ‘van de radar’. Die lidar kan overigens met laserlicht verkennen en afstanden meten en zo in donkere situaties optimaal vooruitkijken. Met andere woorden: functies die verregaand autonoom rijden mogelijk moeten maken. Voorlopig zijn nog niet alle systemen actief en is het wachten op een update. Wanneer die plaatsvindt, wilde Volvo nog niet zeggen.
Gericht op comfort
Hoe dat rijdt? Dat konden we proberen op zijn geboortegrond, die voor de verandering eens niet in China ligt, maar in de VS, in Charleston (South Carolina) om precies te zijn. Wij maakten de eerste testritten in Californië en daar bleek vooral dat de comfortclaim geen theorie was. De grote Volvo, die met luchtvering werkt, heeft twee standen: comfort en sportiever. In beide standen wordt het echter nooit oncomfortabel en ook niet heel sportief.
We konden alleen nog maar rijden in de top-uitvoering, de Twin Motor Performance met dik 500 pk dus. Die heeft ook een echte performancestand, waarin alle vermogen ingezet wordt. De grote auto die bijna 2.700 kg weegt, ontkent bochten tot op grote hoogte, maar betrekt je niet echt bij het rijden. Jij stuurt en hij regelt het voor je; onderstuur geeft op een gegeven moment de grens aan. Van overhellen is nauwelijks sprake, het stuurgevoel is vooral neutraal en niet erg communicatief. Maar dat is niet erg bij zo’n zevenzitter, die vooral functioneel en comfortabel moet zijn.
Extra scherm maakt groot verschil
De werkplek is Volvo 2024: minimalistische luxe met een licht Scandinavisch accent. Het is net een EX30, maar dan ruimer, groter en luxueuzer aangekleed. Het grote verschil is dat de EX90 gelukkig twee schermen heeft. Het grote scherm kennen we van zijn kleine broertje, maar het kleinere display voor je neus is een verademing. Daar kun je drie weergaves kiezen, te weten ‘snelheid’, ‘navigatie of rijassistentie’ en ‘positie op de weg’.
Dat werkt veel beter dan in de EX30, waar je voor alles naar het grote centrale scherm moet kijken. Waarom de EX30 dan niet zo’n tweede scherm heeft? De Volvo-experts geven aan dat dat vooral een kostenkwestie is. Bovendien werkt het enkele centrale scherm prima na enige gewenningstijd, verzekerde de veiligheidsexpert ons. Als dagelijkse gebruikers van een duurtest-EX30 zijn we dat toch met deze deskundige oneens. Aan het op Google gebaseerde infotainment ligt het niet, dat werkt top en ook de stembediening functioneert voorbeeldig. We missen slechts wat fysieke knoppen voor basale zaken als stuur- en spiegelverstelling en sommige functies zitten echt te ver weggestopt in menu’s.
Een échte Volvo
De grote Volvo is niet uniek en ook geen grensverlegger. Want er is concurrentie is in de vorm van de goedkopere Kia EV9 en de Nio EL8. Die laatste was al veel eerder verkrijgbaar met vergelijkbare veiligheidssystemen en ook voorzien van lidar. Toch kun je de Volvo EX90 een ‘echte’ Volvo noemen, want hij is ruim en een echte reisauto die aangenaam comfortabel is.
Dat de veiligheidssystemen nog steeds niet allemaal werkzaam zijn, zullen we Volvo niet ernstig aanrekenen in een tijd waarin software-updates min of meer gewoon zijn. Dan hopen we wel dat de klanten duidelijker antwoorden krijgen dan toen wij erom vroegen. Als je zoveel geld besteedt, wil je wel weten wanneer de auto dan volledig functioneel is. Tijdens onze testritten was hij dat zeker nog niet. Deuren die niet op slot wilden, dashboardkastjes die niet openden en valse gordelmeldingen op zitplaatsen die niet in gebruik waren bij meerdere testauto’s zijn het bewijs dat de Volvo EX90 nog niet af is. Een wat premature introductie die lijkt te zijn ingegeven door de huidige marktsituatie, waarin langer wachten geen optie is, want dat zou een gat in de verdediging zijn ten opzichte van concurrerende merken.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Dit stokoude driepittertje is duurder dan een nieuwe BMW M5
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken