Toyota Hilux FCEV: is dit de enige toekomst voor de waterstofauto?
Met waterstofauto’s van Toyota wil het nog steeds niet echt vlotten. Wellicht dat de technologie in offroad bedrijfsvoertuigen beter op z’n plek is.
In het licht bezien van de enorme investeringen die Toyota door de jaren heen heeft gedaan in het ontwikkelen van waterstoftechnologie, is het logisch dat het bedrijf blijft zoeken naar manieren om er ooit eens iets mee terug te kunnen verdienen. Dat gaat met de Mirai alleen namelijk niet lukken.
Toyota Hilux FCEV als waterstofauto
De enige manier om iets van een waterstof-economie op te bouwen die de vraag naar componenten en H2 zelf kan doen stijgen en daarmee de prijs drukt, is door op zoveel mogelijk paarden tegelijk te wedden. Zo niet op álle. Dus zijn de brandstofcellen, elektromotoren en waterstoftanks van de Mirai onder andere al onderbracht in een stadsbus, trucks (van het Nederlandse VDL!), treinen en een generator. En nu heeft Toyota zich ook gericht op lichtere bedrijfsauto zoals deze Toyota Hilux FCEV, waarvan een tiental prototypes is gebouwd voor uitgebreid test- en promotiewerk.
De Japanners zijn pas in 2022 begonnen aan de Toyota Hilux FCEV. Niets meer, maar ook niets minder dan een standaard Hilux die is ontdaan van zijn diesel aandrijflijn, waarvoor in de plaats Mirai-onderdelen zijn geïnstalleerd. Klinkt eenvoudig, maar is het in de praktijk niet helemaal, zo bleek. De Hilux is een groot voertuig, maar de neus is aanzienlijk korter dan die van een Mirai. Dus was het serieus proppen om de 128 kW brandstofcel en bijbehorende temperatuurhuishouding (met twee warmtewisselaars, een condensator, een tussenkoeler, een compressor etc. etc.) onder de motorkap te proppen. De bufferaccu is bij de tien gebouwde half-cab prototypes zelfs in de laadbak gepositioneerd omdat nergens anders ruimte over was. In een eventuele ‘full-cab’ zou deze accu eventueel onder de achterbank geschoven kunnen worden.
600 kilometer actieradius en toch 1.000 kilo laadvermogen
In de vloer liggen drie tanks die samen 7,8 kilo waterstof kunnen opslaan. Genoeg voor een theoretische actieradius van circa 600 kilometer. Het belangrijkste is echter dat de complete aandrijving ongeveer evenveel weegt als die van een diesel variant, zodat het laadvermogen van 1.000 kilo gelijk kan blijven. Een batterij-elektrische Hilux met eenzelfde actieradius zou al snel een ton extra wegen. Tussen de achterwielen ligt een enkele elektromotor met 182 pk en 300 Nm. Voor een extra motor op de vooras is geen plek in de waterstofauto, maar Toyota verwacht over een paar jaar een derde generatie brandstofceltechniek gereed te hebben die compacter is en daardoor ook een vierwielaangedreven versie mogelijk zou maken.
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
Het merk schat zelf in dat het circa 200.000 stuks van de Toyota Hilux FCEV moet kunnen verkopen om middels schaalvergroting de prijs enigszins op een concurrerend niveau te krijgen. Dat zijn er een boel, maar Toyota verkoopt jaarlijks vele honderdduizenden Hiluxen dus helemaal ondenkbaar is het ook weer niet. Maar om voor ál die voertuigen voldoende waterstof te produceren, zijn immense hoeveelheden (naar voorkeur groene) energie nodig. Precies iets waarvan we in de moderne maatschappij momenteel een structureel tekort hebben.
E-fuels mogelijk een logischere oplossing
Of waterstof als energiedrager in mobiliteit uiteindelijk een kans krijgt, zal veel (zo niet alles) afhangen van politieke beslissingen. Als synthetische brandstoffen ook als carbon-neutrale oplossing worden gezien, is dat wellicht een logischere oplossing, al blijft het probleem van luchtvervuiling daarmee bestaan. Voor de zekerheid is Toyota overigens ook bezig met een batterij-elektrische Hilux, voor het geval de waterstofauto het toch niet wordt. De enige kans voor Toyota en partners zoals JCB om de vraag naar- en daarmee productie van waterstof op het gewenste niveau te krijgen, is om zoveel mogelijk gebruikssituaties te realiseren. Deze Toyota Hilux FCEV draagt daaraan op eigen wijze ook een steentje bij.
Hilux FCEV
Toyota
Pluspunten
- Strak afgewerkt, amper herkenbaar als FCEV-voertuig
- Meer afrolcomfort en minder geluid en trillingen dan dieselvariant
- Simpele bediening
- Laadvermogen vermoedelijk gelijk aan normale Hilux
- Neutraler weggedrag door betere gewichtsverdeling
Minpunten
- Bufferaccu kost veel laadruimte
- Geen ruimte voor motor op de vooras
Mocht waterstof op een goede dag wijdverbreid en voordelig beschikbaar zijn, zal Toyota in elk geval de daarvoor geschikte toegepaste technologie in huis hebben. Deze Hilux lijkt in elk geval kansrijker dan een Mirai.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Dit is wanneer je de eerste waterstofauto van BMW kunt verwachten
-
Officieel: Hyundai-supercar op waterstof gaat echt in productie
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Europese organisaties willen verbod op grote, Amerikaanse pick-ups
-
Er staan 81 waterstof-occasions te koop, dit is de goedkoopste
-
Dit zijn alle plekken in Nederland waar je waterstof kunt tanken
-
Hyundai-waterstofauto ‘gaat snel in productie’ en dit zal hij kosten
-
Geen Photoshop: Citroën verkoopt tweekoppige bus om simpele reden
-
Deze Vector W8 is al dertig jaar van de eerste koper | Sjoerds Weetjes 421
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro