Opmerkelijke wijziging nieuwe Audi Q3 is gedurfd, maar werkt het?
Audi brengt een aantal primeurs op de derde generatie Q3. Zoals koplampen met 25.600 ledjes en een stuurkolom zonder traditionele stengels. Een vooruitgang?
De Q3 is één van de bestverkopende Audi’s. In amper vijftien jaar tijd zijn er ruim twee miljoen stuks verkocht met Noord-Amerika (46%) en Europa (41%) als belangrijkste markten. Inclusief de Chinese derivaten van de Q3 staat de teller zelfs op 2,5 miljoen.
Audi Q3 altijd als plug-in hybride
Inmiddels zijn we bij de derde generatie aangekomen en deze staat op een doorontwikkelde bodemplaat van zijn voorganger, het MQB Evo-platform. Dat vormt ook de basis voor onder meer de Volkswagen Tiguan en de Cupra Terramar. Bekende bouwstenen dus en dat betekent dat de afmetingen nauwelijks afwijken van zijn voorganger.
De Audi Q3 wordt in Nederland alleen geleverd als 272 pk sterke plug-in hybride met een basisprijs van 52.990 euro en de Sportback-variant die gelijktijdig verschijnt is 2.000 euro duurder. Hij is er ook als mild-hybride en Quattro-versie, maar die komen niet naar ons land. Daar is best vraag naar, maar die versies zijn waarschijnlijk duurder dan de plug-in hybride. Die haalt door zijn netto 19,7 kWh-accupakket een elektrische range van 119 kilometer en krijgt amper een bpm-boete. De Sportback komt duizend meter minder ver door een marginaal ongunstigere aerodynamica.
Nadeel van de plug-in hybride is de iets beperktere bagageruimte. Klappen we de achterklep open, dan toont de plug-in hybride een kofferbak van 375 liter op een hoge laadvloer die door de standaard verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning is uit te breiden naar 462 liter. Dat is 113 liter minder dan een gewone Q3. Wordt de bank neergeklapt, dan is er 1.273 liter aan laadvolume op een vlakke laadvloer. De Sportback heeft met de bank overeind dezelfde capaciteit en met de bank weggevouwen zo’n 100 liter minder.
High-tech verlichting
De neus bevat een noviteit, want voor het eerst gebruikt Audi microledjes in de led-matrix koplampen met maar liefst 25.600 lichtpunten, half de dikte van een haar. Deze optie geeft een grotere lichtopbrengst, uitgebreidere personalisatiemogelijkheden en een nauwkeuriger te manipuleren lichtbundel. Zo projecteert het bijvoorbeeld een ijskristal op het wegdek ter waarschuwing van lage temperaturen of twee strepen om aan te geven waar de auto zich bevindt in de rijstrook.
We konden ermee rijden in de duisternis en het functioneerde prima met een brede lichtbundel en snelle reacties op overig verkeer. Tekent u in voor deze uitgebreide lichtshow, dan worden er op de kont ook oled-units gemonteerd om daarmee achterliggers te trakteren op meerdere lay-outs, inclusief een verlichte strip en logo op de kont. Al deze opvallende led-techniek vergroot de visuele impact van de Q3 en geeft hem (bijna) de uitstraling van de duurdere modellen. Let wel, een beetje aangeklede Q3 is met gemak op 70.000 euro te krijgen.
Gedurfde nieuwe multifunctionele hendel
Mocht je een Q3 aanschaffen, weet dan dat Audi je als proefkonijn gebruikt. Het heeft namelijk de transmissiehendel verplaatst naar de rechterkant van de stuurkolom om ruimte voor bekerhouders en een telefoonlader te creëren. Als gevolg daarvan is aan de linkerzijde van het stuur een satelliet geplaatst die overladen is met functies. De ruitenwisser wordt met een klein wieltje bediend, de richtingaanwijzer door een deel naar boven of beneden te duwen en de achterruitenwisser met een druktoets.
De Q3 is de eerste Audi met deze indeling en bij lovende kritieken van klanten komt het ook op andere modellen. De eerste indruk is niet meteen onverdeeld positief. Mochten uw handen wat klein van stuk zijn, dan komen de vingers mogelijk niet bij de clignoteurbediening zonder de handen op het stuur te verplaatsen. Maar met name de ruitenwisserbediening vraagt gewenning. Vooral in een onverwachte situatie grijp je mis. Als een voorligger door een diepe plas rijdt en uw voorruit ineens vol water wordt gespetterd, duurt het toch even voor de wisser is gevonden. Het went vast, maar het voordeel ontgaat ons op dit moment. De verdere indeling van het interieur is wel goed voor elkaar met fijne stoelen en een prima zitpositie.
Audi
Q3
Pluspunten
- Goede zitpositie
- Standaard verschuifbare achterbank
- Soepele aandrijflijn
Minpunten
- Goedkoop ogend plastic tussen verder mooie materialen
- Hoofdruimte achterin Sportback beperkt
- Moeilijk te doseren rempedaal
Wie heeft er nog een Q5 nodig? De Q3 geeft bij vlagen het gevoel van een duurdere, grotere SUV van Audi. Dat heeft wel een prijs en brengt een paar beperkingen met zich mee.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe jij straks wordt gedwongen om je plug-in hybride op te laden
-
Nieuwe DS 4: scherper design en betere prijs
-
Duurtest Volkswagen Golf eHybrid: 1.012 km op één tank (en accu)
-
We gingen toch elektrisch rijden? Waarom (plug-in) hybrides in opkomst zijn
-
Deze Volkswagen met 70 pk trekt meer aandacht dan supercar
-
Van de nieuwe Volvo XC70 krijgen we heimwee naar de oude
-
Duurtest Volkswagen Golf eHybrid: dit vinden we van de schermen
-
Ben jij lui? Dan wil Mitsubishi de nieuwe Grandis niet aan jou verkopen
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Mercedes 190 2.5 16V Evolution: terug naar de jaren 80 met deze ingetogen DTM-held
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fa20221101-claudia-1549.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FA251353_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FA251355_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FA251375_large.jpg)