Coen Grutters
Coen Grutters Test 4 nov 2025
Leestijd: 2 minuten

Oordeel na 10.000 kilometer Fiat 600 Hybrid: een blijvertje of niet?

Na ruim een half jaar en meer dan 10.000 testkilometers is het tijd voor een conclusie. Is de Fiat 600 Hybrid een prettige reisgenoot of zijn we hem liever kwijt dan rijk?

De Fiat 600 Hybrid heeft zijn kleinere broertje vooralsnog niet weten te evenaren. Dat begrijpen we wel. Het is een prima B-segmenter met een leuk uiterlijk, maar er is ook wel wat op aan te merken.

Fiat 600 Hybrid is goedkoper geworden

De 600 Hybrid deelt veel van zijn techniek met andere Stellantis-modellen. Hij moet zich dus differentiëren met zijn looks. Dat is gelukt. Niet alleen vanbuiten oogt de 600 als een blitse retromobiel, ook het interieur ziet er levendig uit. Het materiaalgebruik is niet bijster indrukwekkend, maar de leuke vormgeving en stiksels in de stoelen maken veel goed.

Fiat 600 Hybrid duurtest
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Zijn prijskaartje is inmiddels ook een pluspunt. De crossover is immers in prijs gedaald. Aan het begin van dit jaar betaalde je voor onze 600 Hybrid nog 37.240 euro, nu koop je hem met dezelfde opties voor maar 36.390 euro. Ook de instapversie is in prijs gezakt: de mild-hybride start nu bij 29.990 euro, wat anderhalf duizend euro minder is dan zes maanden geleden.

Geen uitblinker

De Fiat is op geen enkel vlak een uitblinker gebleken. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,8 (als je je best doet is 1 op 18,8 haalbaar) is hij niet de zuinigste, maar wel zuinig genoeg. De 1,2-liter driecilinder is niet de sterkste, maar sterk genoeg. Zijn infotainmentsysteem is niet het meest geavanceerde, maar goed genoeg. Ook is de Fiat niet de ruimste, maar ruim genoeg. Overal bekruipt ons het gevoel van ‘gewoon prima’.

Grootste minpunt van de Fiat 600 Hybrid

Het enige punt dat ons de afgelopen zes maanden continu heeft gestoord, is het remgevoel. Het pedaal is sponzig en gedoseerd remmen is vrijwel onmogelijk door de snelheidsafhankelijke remkracht van het regeneratief remsysteem. De mare van remrecuperatie is helaas niet aan te passen.

Fiat 600 Hybrid duurtest
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Dus, is het een blijvertje? Nee, ons hart bonst voor de Fiat 600 Hybrid niet harder dan voor willekeurig welke andere B-segment crossover. Maar slecht is de Fiat zeker niet. Een uitgebreider verslag van onze testervaring het afgelopen half jaar zie je in bovenstaande video.


600 Hybrid

Fiat

7 Score

Pluspunten

  • Goede looks
  • Degelijke uitrusting
  • Basisversie voordeliger dan Stellantis-broers

Minpunten

  • Slecht te doseren remmen
  • Niet de zuinigste
  • Aandrijflijn verliest souplesse bij haastig rijgedrag

De aandrijflijn is middle-of-the-road. Niet de zuinigste, niet de snelste en niet de meest verfijnde, maar slecht is-ie zeker niet. Je kiest de Fiat 600 Hybrid om zijn uitstraling, waarmee hij zich voldoende te onderscheiden van Stellantis-genoten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.