Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test 30 jan 2025
Leestijd: 3 minuten

Nieuwe Porsche 911 GT3 is ingrijpender veranderd dan je denkt

Met precies evenveel motorvermogen als voorheen en een nagenoeg identiek uiterlijk en gewicht, lijkt Porsche zich er gemakkelijk vanaf te hebben gemaakt bij de mid-life update van de Porsche 911 GT3. De waarheid ligt, zoals zo vaak, genuanceerder.

Te beginnen met het gegeven dat tussen het moment dat de eerste 911 GT3 van de 992-generatie ter wereld kwam en nu, de wereldwijde emissieregels weer aanzienlijk zijn aangescherpt. Het gaat daarbij voor de verandering eens niet om CO2-uitstoot, maar vooral om NOx en fijnstofdeeltjes. Zodoende is het uitlaatsysteem van de vierliter zescilinder boxermotor in de Porsche 911 GT3 voorzien van twee partikelfilters en niet minder dan vier katalysatoren.

Kortere transmissie-eindoverbrenging

Dat Porsche het piekvermogen desondanks op 510 pk heeft weten te houden, is al een hele prestatie. Wel levert de motor 20 Nm aan trekkracht in, wat door Porsche is gecompenseerd met een transmissie-eindoverbrenging die liefst acht procent korter is gemaakt. Daardoor is het koppel aan de wielen in elke versnelling zelfs hoger dan voorheen, maar wel ten koste van een iets lagere topsnelheid (313 in plaats van 320 km/h) én zowaar een hoger brandstofverbruik.

Porsche 911 GT3
(Afbeelding: Porsche)

De zwaardere uitlaat en onderhuidse versterkingen in de flank omwille van crashveiligheid hebben de GT3 tevens 20 kilo zwaarder gemaakt. Reden voor Porsche om allerhande (prijzige) lichtgewicht opties zoals wielen, accu, matten en dergelijke aan te bieden, zodat de gewichtstoename met maximaal 18 kilo kan worden beperkt.

Uiterlijk Porsche 911 GT3 amper gewijzigd

Aangezien de GT3 voortaan al 318.800 euro kost, kan dat echter aardig in de papieren lopen. Wat betreft het uiterlijk is er ook daadwerkelijk niet meer te melden dan wat er op het eerste oog te zien is: Een gewijzigde voorbumper annex splitter waarin de extra verlichting is verruild voor een smalle luchthappertje. Op de versie met vleugel is te zien dat de endplates van de spoiler nu iets naar buiten wijzen.

Porsche 911 GT3
(Afbeelding: Porsche)

In het interieur vallen twee dingen direct op. Helaas is de analoge toerenteller nu ook uit de Porsche 911 GT3 geschrapt ten gunste van een digitaal dashboard. Enerzijds jammer dat de laatste fysieke connectie met de motor uit het zicht is verdwenen, anderzijds maakt zo’n scherm voor elke gelegenheid de ideale interface mogelijk. Ook is de GT3 voortaan met een achterbankje uit te rusten. Raceplezier voor de hele familie!

Nóg beter op het circuit?

Naast een iets minder puntige besturing is de 992.2 ook voorzien van nieuwe schokdempers, waarvan de bumpstops met bijna drie centimeter zijn ingekort om de bruikbare veerwegen te verlengen. Dit om de GT3 rustiger te maken op hobbelig wegdek en vooral het nemen van kerbstones.

Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo

Tevens is de onderste draagarm van de voorwielophanging aan de voorkant lager bevestigd om daarmee het duiken op de neus tijdens vertragen te verminderen. Een les die geleerd is tijdens de ontwikkeling van de GT3 RS. Wat het resultaat van al deze kleine aanpassingen bij elkaar opgeteld is, hebben we grondig onderzocht met een paar snelle rondes op het Moto GP-circuit Ricardo Tormo nabij Valencia. Neem plaats op de bijrijdersstoel terwijl we proberen uit te vinden of de Porsche 911 GT3 nog steeds de ultieme sportwagen is.

911 GT3

Porsche

9 Score

Pluspunten

  • Motor draait nog steeds 9.000 toeren
  • Weggedrag nog verfijnder
  • Restwaarde

Minpunten

  • Kortere eindoverbrenging is even wennen
  • Veel duurder geworden
  • Geen analoge toerenteller meer

Ondanks stevige tegenwerking van regelmakers wereldwijd, is de nieuwe Porsche 911 GT3 nog steeds onbetwist de ultieme sportauto.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.