Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
De Volvo XC90 is stokoud, maar krijgt toch een nieuwe heup om soepel door te kunnen lopen.
Volvo bracht eerder dit jaar de elektrische EX90 uit en in navolging daarvan volgt de vernieuwde XC90. De tweede generatie van Volvo’s grote SUV is inmiddels tien jaar oud, maar moet toch nog een poosje mee kunnen door Volvo’s gewijzigde modelstrategie. Geen 100% ev in 2030, want ook daarna is er plek voor plug-in hybriden.
Volvo XC90 is geen EX90-kloon
Maar eerst even duidelijkheid scheppen. De Volvo XC90 staat op het SPA1-platform en de EX90 op de nieuwere SPA2-bodemplaat. Die laatste is een ev-only platform, waarop ook de Polestar 3 staat. In vergelijking met de XC90 is het elektrische topmodel van Volvo acht centimeter langer, iets lager en iets breder. De wielbasis is hetzelfde.
De vernieuwde Volvo XC90 heeft andere koplampen, een nieuwe motorkap, andere voorste spatborden, een gewijzigde achterbumper met weggewerkte uitlaatmonden en achterlichtunits met een nieuwe indeling. Geen wereldschokkend nieuws, maar hij ziet er wel scherper uit.
Tablet geplakt
In het interieur van de Volvo XC90 een groter multimediascherm met een hogere resolutie en Google-software. Voorheen was het paneel weggewerkt in het dashboard, maar nu lijkt het er tegenaan geplakt. Niet de fraaiste oplossing. Het werkt overigens wel goed met een uitmuntende spraaksturing. Voorts wat mooiere materialen, een anders ingedeelde middenconsole en aangepaste ventilatieroosters.
Goedkoper
In Nederland wordt de Volvo XC90 alleen geleverd als T8 Plug-in Hybrid en daaraan is niets veranderd. Wel zijn prijs, want voor 93.495 euro levert Volvo de Plus-uitvoering en die was voorheen bijna tweeduizend euro duurder. Hij heeft een gecombineerd vermogen van 455 pk en 709 Nm.
Kleine accu
Niks nieuws onder de motorkap van de Volvo XC90 en dat geldt ook voor de accu met een bruikbare capaciteit van 14,7 kWh. Volgens de WLTP-cyclus zou hij daarmee 71 kilometer moeten halen, maar bij een buitentemperatuur van 7 graden Celsius en op winterbanden haalden we 50 kilometer. Het zijn cijfers waar de nieuwere generatie SUV’s in dit segment in de vorm van bijvoorbeeld de populaire BMW X5 50e met zes-in-lijn niet van onder de indruk is.
XC90
Volvo
Pluspunten
- Comfort
- Ruim
- Tijdloos ontwerp
Minpunten
- Kleine accu
- Trage lader
- Geen moderne ondersteltechniek
Verfijnde, strak gelijnde en ruime SUV die zijn leeftijd vooral verklapt door zijn aandrijflijn met een relatief kleine accu.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
De nieuwe Ford Capri verzet nergens de bakens
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken