Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 9 okt 2025
Leestijd: 3 minuten

Nieuwe DS 4: scherper design en betere prijs

De nieuwe DS 4 krijgt niet alleen een fris design en een elektrische aandrijflijn, maar ook een scherper prijskaartje. Daarmee is hij concurrerender dan ooit.

Veel auto’s van vandaag de dag zijn saai. Grote autoconcerns delen hun techniek over talloze modellen, waardoor alles op elkaar begint te lijken. Het moet tegenwoordig allemaal een SUV of crossover zijn, want dat verkoopt goed en levert meer marge op dan een hatchback. Echt boeiend design is zeldzaam geworden. Dat laatste kunnen we van deze DS 4 in ieder geval niet zeggen.

DS moet zich als premium-merk onderscheiden

DS probeert zich te onderscheiden binnen het grote Stellantis-concern. Omdat dat technisch lastig is, deze auto deelt bijvoorbeeld zijn techniek met de Peugeot 408, zet het merk vooral in op design. En dat lukt aardig, al heeft dat nog niet geleid tot indrukwekkende verkoopcijfers. Toch is er geen reden om het roer om te gooien.

Nieuwe DS 4 is goedkoper en daardoor concurrerender dan ooit
(Afbeelding: DS)

Aan de achterkant is het ontwerp nauwelijks gewijzigd, maar aan de voorkant zien we wél vernieuwing. De kenmerkende diamantgrille heeft plaatsgemaakt voor een smallere strook met LED-verlichting en een verlicht DS-logo. De dagrijverlichting loopt niet langer schuin naar binnen, waardoor de auto optisch smaller lijkt, al is hij juist iets breder geworden in werkelijkheid.

De kofferbak groeide iets: de elektrische versie biedt 390 liter bagageruimte, de plug-in hybride 360 liter. Binnenin onderscheidt DS zich echt van de massa. De materialen zijn fraaier dan bij veel concurrenten, en de typisch Franse styling zorgt voor een eigen sfeer. Nieuw is vooral het grotere 10-inch intrumentarium, verder is het interieur grotendeels vertrouwd.

Rijeigenschappen

Onderhuids is er wel het een en ander veranderd. DS was in de beginjaren nog wat zoekende: de auto’s waren mooi en luxe, maar de afstemming was vaak te sportief. Bij deze (en vorige) generatie is dat beter gelukt. De DS 4 rijdt comfortabel en stil. Een adaptief onderstel is niet langer leverbaar omdat dit amper besteld werd. De auto gebruikt nu een conventioneel veer-dempersysteem. De elektrische versie heeft iets stijvere veren door het extra gewicht – ongeveer 100 kilogram meer dan de plug-in hybride.

Belangrijk detail: de elektrische DS 4 E-Tense mag niets trekken, terwijl de hybride tot 1.300 kg aanhangergewicht aankan. De EV ligt bovendien 10 millimeter dichter bij het asfalt voor iets strakkere rijeigenschappen.

Nieuwe DS 4 is goedkoper en daardoor concurrerender dan ooit
(Afbeelding: DS)

De elektrische variant beschikt over een 213 pk sterke elektromotor op de vooras, goed voor 343 Nm koppel. Daarmee is hij vlot genoeg: 0-100 km/h in 7,7 seconden, maar niet uitgesproken snel. De 58 kWh-accu biedt een WLTP-bereik tot 450 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 120 kW, waardoor 20-80 procent laden ongeveer 30 minuten duurt. De DS is bovendien al geschikt voor vehicle-to-load, zodat je externe apparaten kunt voeden of zelfs energie kunt terugleveren aan huis. Deze waardes zijn voor zijn prijs oké, maar doen onder voor een auto die zich niet als premium profileert, de Kia EV4. Die biedt voor hetzelfde bedrag een 81.4 kWh-accupakket.

Nieuwe DS 4 is goedkoper en daardoor concurrerender dan ooit
(Afbeelding: DS)

Naast de EV is er een concurrerende plug-in hybride (PHEV) met een 1.6-liter viercilinder (180 pk) en een elektromotor (110 pk) in de 7-traps e-DCT-automaat, samen goed voor 225 pk. De nieuwe accu van 14,6 kWh levert een elektrische actieradius van 81 kilometer, zo’n 20 km meer dan voorheen. Dat is niet zoveel als bijvoorbeeld de Volkswagen-concurrentie, maar voor het geld een goed aanbod.

Uitrusting en prijs

De DS 4 is in Nederland leverbaar vanaf 41.090 euro, zowel voor de elektrische als de plug-in hybride variant. De standaarduitrusting is royaal: parkeersensoren voor en achter, adaptieve cruisecontrol, keyless entry, ChatGPT-ondersteuning en fraaie 19-inch wielen. Hogere uitvoeringen voegen Alcantara- of nappalederen bekleding toe, elektrisch verstelbare stoelen en zelfs gelaagd glas voor extra stilte.

DS

4

7 Score

Pluspunten

  • Eigenzinnig design
  • Concurrerender prijs
  • Comfortabel
  • Mooie afwerking

Minpunten

  • Voor hetzelfde geld kun je auto's met grotere accu's vinden
  • Hybride-aandrijflijn wat onverfijnd
  • Geen frunk
  • Krappe achterbank

De DS 4 is concurrerender door zijn lage prijs, maar blijft een eigenwijze keuze. Puur kijkend naar de cijfers, verliest de Fransoos het van sommige niet-premium concurrenten. Desondanks weet zij zich door het design te onderscheiden, maar of dat ook verkoopcijfers oplevert...

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.