Hoera! MPV maakt comeback bij Kia met deze PV5
Eindelijk iets anders dan de zoveelste SUV of cross-over want we mochten rijden met de volledig elektrische Kia PV5. Een modern gelijnde personenautobus met vijf zitplaatsen voor een scherpe prijs.
Is deze PV5 dan de voorbode van een comeback van de MPV? Die MultiPurposeVehicles waren heel populair in de jaren negentig en zelf nog jaren 0. Het segment startte ooit met een echte pionier, de Renault Espace. Die kreeg al snel gezelschap van de Chrysler Voyager en later ook de Volkswagen Sharan en Ford Galaxy bijvoorbeeld. Vaak waren het zevenzitters en ze werden daarom dan ook wel peoplemovers en spacewagons genoemd. Overigens de PV5 niet de Kia met de opvallendste vorm.
Is de Kia PV5 een MPV?
Het is vooral een multifunctioneel busje volgens zijn makers. De Kia PV5 staat op het PBV-platform en dat staat voor Platform Beyond Vehicle. Meer dan een busje of een auto dus. Met dank aan de modulaire opzet kan Kia tal van varianten in haar eigen fabriek bouwen. Voorheen moesten ze dat vooral door externe ombouwers laten doen.
Zeldzame en begeerde occasion die de Golf GTI van toen overtreft
Wij reden de Kia PV5 als vijfzitter in Korea en dat was een comfortabele rijervaring. Vooral aan de voorzijde is het onderstel soft en heeft het behoorlijk wat incasseringsvermogen. De achteras voelt een stuk harder aan, maar dat is niet gek gezien zijn hoofdtaak: goederenvervoer. Met lading zal het comfort zeker toenemen. De cabine is modern, maar geeft je niet zo’n personenautogevoel als bijvoorbeeld de duurdere Volkswagen ID. Buzz. Met het moderne volledig digitale dashboard en het goede infotainment is niets mis.
Prijs Kia PV5
Voor net geen 40 mille koop je al met al met deze Kia PV5 een heel modern gestylede bus die 4.70 meter lang is en waarmee je vijf personen en heel wat lading mee kunt nemen. Dan heb je de 121 pk versie met de kleinste accu (51,5 kWh) en een WLTP-actieradius van maximaal 295 km. Voor vier mille meer krijg je de versie met 163 pk en de grote 71,2 kWh accu en daarmee zou je 412 km ver moeten kunnen komen op een acculading. Overigens moet je de WLTP-actieradius vaak met een korreltje zout nemen. Daarom testen we bij Autovisie zelf hoe ver een auto echt komt op een acculading of volle tank.
Kia
PV5
Pluspunten
- Plus
- Modern design
- Ruim
- Scherpe prijs
Minpunten
- Geeft nog net iets te veel bedrijfsautogevoel
- Geen uitneembare stoelen
Nog geen echte MPV maar de Kia PV5 kan met zijn moderne design toch de personenauto-rol wel aan. Zijn interieur mist nog wel een multifunctionele stoelen en een sfeervolle aankleding. Nu is deze Kia PV5 als personenauto vooral een scherpe aanbieding waarbij je veel ruimte voor relatief weinig geld krijgt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Italiaanse occasion is praktisch en spotgoedkoop
-
‘Wanneer beseffen we weer dat de MPV praktischer is dan de SUV’
-
Deze no-nonsense occasion is heerlijk goedkoop en praktisch
-
In deze enorm ruime occasion kun je een half voetbalteam kwijt
-
Deze gigantische occasion vervoert je hele gezin en meer
-
Deze occasion is de perfecte ruime gezinsauto
-
Deze occasion is de ideale reisauto en inmiddels zeer betaalbaar
-
Doei SUV! Renault-ontwerper voorspelt terugkeer van de MPV
-
Nieuwe 6e is geen echte Mazda, maar toch interessant
-
MPV van eerste klasse is de perfecte gezins-occasion
-
Kan de nieuwe Micra Nissan redden van de ondergang?
-
Smart #5 Brabus kan sneller laden en accelereren dan de concurrentie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FUnknown-1-e1715676428481.jpg)