Mazda CX-80: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FCX-80-vs-Tayron-15-van-88-e1746178781227.jpg)
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de Mazda CX-80 is.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
Mazda CX-80
Autovisie rijdt de Mazda CX-80 met de 2,5-liter viercilinder die samen met een elektromotor goed is voor 327 pk. De elektromotor is gekoppeld aan een accupakket met een brutocapaciteit van 17,8 kWh. Dit moet een elektrische actieradius van 56 kilometer opleveren. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius en het verbruik
De Mazda kan maximaal tweefasenladen en slurpt zijn bruto 17,8 kWh-accupakket in zo’n 2,5 uur vol. De netto opgave is onbekend, maar hij haalt op zijn elektrische energievoorraad 60 kilometer.
Mazda CX-80 | |
---|---|
WLTP-verbruik | 1,6 l/100 km |
Gemeten verbruik | 7,4 l/100 km |
WLTP CO₂-emissie | 36 g/km |
EV-actieradius (WLTP) | 60 km |
EV-actieradius (gemeten) | 56 km |
Actieradius totaal (gemeten) | 1002 km |
Laadtijd (0–100%) | 150 minuten |
Testcondities | Droog / 5°C |
Ook in dit geval blijkt het WLTP-verbruik van een PHEV erg theoretisch. Met een lege accu vraagt de atmosferische 2,5-liter viercilinder van de Mazda CX-80 1 op 13,5.
Actieradius en verbruik testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over CX-80? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Volkswagen Tayron.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen Tayron: daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Polestar 3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q6 e-tron
-
MG HS: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
BYD Seal U: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-208
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box