Coen Grutters
Coen Grutters Test 14 mei 2025
Leestijd: 5 minuten

Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden

De nieuwe Lynk & Co 08 is een tamelijk bijzondere plug-in hybride. Door zijn ongewoon grote accupakket, heeft hij een gigantische elektrische actieradius. Maar waar is de brandstofmotor voor in de PHEV dan nog goed voor?

Lynk & Co ken je in Nederland vooral van de 01. Deze plug-in hybride is recent vergezeld door de volledig elektrische 02. Deze zomer wordt de 4,82 meter lange Lynk & Co 08 aan dat rijtje toegevoegd. Terwijl we in China waren voor de autoshow van Shanghai, maakten we ook een eerste proefrit met deze opmerkelijke PHEV.

PHEV met 200 kilometer elektrische range

Hoezo opmerkelijk? Nou, vanwege de enorme 39,6 kWh-accu aan boord van de hybride. De riante NMC-accu stelt de 08 in staat tot wel 200 kilometer volledig elektrisch te rijden. Geen enkele PHEV op de Nederlandse markt doet hem dat na. Daarnaast huisvest hij ook nog een 1,5-liter viercilinder turbomotor in de neus.

Handig, denk je wellicht. Wij zien echter het praktisch nut voor de Nederlandse markt niet helemaal. Tijdens die ene autovakantie per jaar komt de brandstofmotor ongetwijfeld van pas, maar ook de rest van de tijd moet je die zware homp metaal met je meezeulen. Bovendien heb je nu niet alleen een forse, kostbare accu en krachtige elektromotor (210 pk) aan boord, maar ook een verbrandingsmotor die routinematig onderhoud vereist.

Aandrijflijn Lynk & Co 08 lijkt onzinnig voor Nederland

In een land als Nederland met korte afstanden en een dicht laadnetwerk lijkt het een ietwat onzinnige combinatie. Bovendien brengen al deze componenten het nodige gewicht met zich mee. De 08 tikt zodoende 2.112 kilogram aan op de weegschaal. Dat is bijna 200 kilogram meer dan de Skoda Kodiaq met 1.5 PHEV-aandrijflijn. Enkel degenen die er geregeld met de caravan (maximaal trekgewicht is 1.600 kilogram) op uit gaan, hebben baat bij deze set-up.

Lynk & Co 08 phev plug-in hybride
(Afbeelding: Autovisie)

De brandstofmotor in de 08 kan als range-extender dienen, waarbij hij enkel fungeert als aggregraat voor de accu, maar hij kan ook direct de voorwielen aandrijven. Toch krijgen we er maar weinig van mee. Het is gissen naar wat de vierpitter en speciale drietraps hybride-automaat exact doen. Je hoort ze niet, je voelt ze niet en je ziet ze niet. Althans, op het digitale instrumentencluster vinden we geen toerenteller. Wel wordt er vrijwel alle andere belangrijke rij-informatie op weergegeven.

Snelladen met een PHEV

Hij rijdt als een EV en heeft de functies van een EV, denk aan batterijvoorverwarming (standaard) en instelbare remrecuperatie. Ook is de accu bij een snellader tot wel 85 kW op te laden. Aan de gewone laadpaal haalt hij een snelheid van 11 kW.

Oordeel na zes maanden: gaan we de Volvo EX30 missen? Niet echt

Tijdens het rijden doemt weer een waarom-vraag op. Want waar is de 349 pk (en zelfs 380 in ons Chinese testexemplaar) goed voor? Begrijp ons niet verkeerd: bij Autovisie zijn we dol op sterke auto’s, maar wel als ze het vermogen goed kunnen benutten. In dit geval is het de vooras die alle krachten van zowel de elektromotor als de viercilinder op zich afgevuurd krijgt. De wielen zoeken tevergeefs naar tractie en trekken aan het stuur. Om dit te voorkomen is de vermogensafgifte instelbaar. Hetzelfde geldt voor de tegendruk in de besturing, die desgewenst behoorlijk ferm wordt.

Lynk & Co 08 phev plug-in hybride
(Afbeelding: Autovisie)

Via het grote infotainmentscherm (dat kan uiteraard niet ontbreken in een moderne Chinese auto), zijn meerdere rijmodi te selecteren. Een EV-modus, een ecomodus (waarin de brandstofmotor de accu op peil houdt) en een sportmodus. Die laatste is zo misplaatst als een ouderavond in een weeshuis, want bij de 08 is bar weinig sportiviteit te ontdekken.

Lynk & Co 08 comfortabel afgesteld

Comfort voert de boventoon in de SUV en het onderstel is zeer zacht geveerd. Een beetje zoals ook bij de reeds geteste 02 het geval is. De neus duikt bij stevige remacties (wat overigens geen geweldige ervaring is, doordat het rempedaal vrij week aanvoelt) en de koets rolt al snel wanneer je met iets te veel gang een bocht instuurt.

premiumDuurtest: VW Golf eHybrid – voor de doorsnee-Nederlander?

We moeten erbij zeggen dat deze rit plaatsvindt in China en de testauto van Chinese specificaties is voorzien. Mogelijk wordt de Europese variant iets anders afgesteld, zo wordt ons verteld. Wanneer je je beschaafder gedraagt, komt de auto beter tot zijn recht. De stilte aan boord alsmede zijn comfortabele onderstelafstelling vormen dan juist een pluspunt. 

De stoelen zijn daarbij royaal bemeten en erg comfortabel. Ook op de achterbank hebben we met een lengte van 1,93 meter weinig te klagen. Een derde zitrij is er niet en ook de kofferbak is met 540 tot 1.254 liter (VDA) niet de ruimste in zijn klasse.

Rijke standaarduitrusting

Net als bij veel andere Chinese modellen, kom je zelfs met de standaarduitrusting maar weinig tekort. De basisuitvoering, genaamd Core, komt al met features zoals stoelverwarming, een 360-gradencamera, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een panoramadak. Vanaf 59.995 euro koop je de More-uitvoering. Die voegt daar zaken als led-matrixkoplampen, stoelmassage, een Harman Kardon-audiosysteem, stoelventilatie en een verwarmde achterbank aan toe. 

Lynk & Co 08 (More)
Prijs€59.995
Op de marktMedio 2025
Topsnelheid185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h6,8 s
Accucapaciteit39,6 kWh
Elektrische actieradius (EAER)200 km
AC/DC-laden11/85 kW
DC-laadtijd (10–80%)33 min
BrandstofmotorVier-in-lijn, 1.499 cc
Plaatsing motorDwars voorin
Max. systeemvermogen349 pk (257 kW)
Max. systeemkoppeln.b.
Transmissie3-traps hybrideautomaat
AandrijvingVoorwielen

Deze zomer zet de Lynk & Co 08 voet op Nederlandse bodem. De vraag is of wij in ons kleine kikkerlandje veel kunnen met deze opmerkelijke aandrijflijn. Tijdens deze eerste, summiere testrit hebben we de meerwaarde voor Nederland niet kunnen ontdekken. Wellicht weet de 08 ons tijdens een uitgebreidere dubbeltest op een later moment wel te overtuigen. 

08

Lynk & Co

6.5 Score

Pluspunten

  • Prettige stoelen
  • Rijke standaarduitrusting
  • Veel ruimte op de tweede zitrij

Minpunten

  • Kan vermogen niet goed kwijt
  • Onzinnige combi van enorme accu én brandstofmotor
  • Zacht onderstel en week rempedaal

De combinatie van een grote EV-range én een verbrandingsmotor maken de 08 zonder meer uniek, maar lijkt voor de Nederlandse markt van weinig toegevoegde waarde. Wie wel voor de PHEV kiest, kan rekenen op een comfortabele reisauto met een goede standaarduitrusting.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.