Lucid Air Sapphire: gebakken lucht of gigaprijs meer dan waard?
Vol met Amerikaanse grootspraak en bravoure wordt de Lucid Air Sapphire op het Europese continent afgevuurd. Uiteraard met de nodige sneren richting de Porsche Taycan Turbo GT. Aan zelfvertrouwen geen gebrek bij Lucid. Terecht?
De Lucid Air Sapphire is een elektrische supersedan van de monsterlijke cijfers. Wat te denken van 1.251 pk, 1.960 Nm en een prijs van 254.918 euro?
Extreem acceleratievermogen
De Amerikanen bulken van het zelfvertrouwen en van het geld, dankzij de steenrijke Saudische investeerders. Die zelfverzekerdheid is ook niet helemaal onterecht. De Air Sapphire heeft drie motoren en daarmee kan hij in twee seconden naar 100 km/h. Pas bij 330 km/h houdt het op.
In Amerika heeft hij op de dragstrip records verbroken door de quarter mile binnen negen tellen te doen. Uitzonderlijk rap voor een 2.420 kg wegende luxe cocon. Oja, de range komt in de buurt van de 700 kilometer. Laden kan hij met maximaal 300 kW. Grote cijfers, ook op dit vlak.
Is de Lucid Air Sapphire schokkend snel?
Wel, dat kunnen we nog niet goed beoordelen. De Lucid Air Sapphire gaat natuurlijk heel hard, maar het is niet iets wat we nog niet eerder hebben ervaren. We konden alleen rijden in de Endurance-modus en dan is het vermogen gelimiteerd op 777 pk. In de stand Dragstrip komt het volle vermogen er kort uit en in de Hot Lap-modus levert hij 1.017 pk. Maar die standen mochten we niet proberen. Dat is jammer, want een sprintje was wel op zijn plaats geweest. Zeker na alle grootspraak.
De Lucid Air Sapphire liet op Ascari Race Resort wel zien over een fijne besturing te beschikken. Met gevoel, met precisie en een fijnzinnige weerstand in het met alcantara beklede stuurwiel. Lucid zegt dat ze onder meer de Porsche Cayman GT4 als benchmark hebben gebruikt voor het stuurgevoel van de Sapphire. De vluchtige kennismaking liet in elk geval een goede, eerste indruk achter.
BMW M5 CS gekocht
Voor de verdere handling van de Lucid Air Sapphire werd de luxe EV gespiegeld aan de BMW M5 CS. Volgens Lucid het summum onder de sportsedans. Wat de Air Sapphire op het Spaanse circuit liet zien, was een natuurlijk aanvoelend rijgedrag.
Het onderstel van de Lucid Air Sapphire heeft dan ook niet het high tech-onderstel van een concurrent als de Porsche Taycan Turbo GT. De Sapphire moet het doen met stalen veren, adaptieve dempers en conventionele stabilisatorstangen.
Ook achterasbesturing ontbreekt en daarmee heeft hij een tamelijk analoge onderstel set-up. Hij rolt en duikt meer dan zo’n supersnelle Taycan, maar hij heeft daardoor wel een breder, vriendelijker grensbereik. Je voelt hem goed aan en de achteras met twee motoren weet knap de balans te beïnvloeden. Alsof je met een achterwielaangedreven sedan met sper rijdt. Maar een grondigere test is nodig om hem volledig te kunnen beoordelen.
Air Sapphire
Lucid
Pluspunten
- Fijne besturing
- Mooi werkende torque vectoring
- Voelt analoog
Minpunten
- Erg duur
- Geen geavanceerde ondersteltechniek
- Hoe de 1.251 pk echt voelt weten we nog niet
Grote, luxe, pijlsnelle sportsedan met uitzonderlijke specificaties. Een Amerikaanse EV-hotrod met veel beschaving. Peperduur en dat zonder high tech ondersteltechniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische auto opladen op vakantie kan honderden euro’s kosten
-
Nieuwe Nissan Leaf wacht zware taak (als z’n prijs niet goed genoeg is)
-
Waarom deze nieuwe Bentley een verspilling van ruimte is
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Waarom de nieuwe, elektrische Firefly verborgen ‘rallywielen’ heeft
-
Meest futuristische auto ter wereld is gewoon te koop in Nederland
-
Lucid Air Sapphire maakt Porsche Taycan Turbo GT het leven zuur
-
Lancia Ypsilon HF: Alpine mag best een beetje bang worden
-
Van gehate Dodge Charger EV is nu één in ons land: dit kost hij
-
Nieuwe Smart #5 biedt ruimte, kwaliteit en hoogwaardige techniek
-
Waarom je sneller wagenziek wordt in een elektrische auto