Lancia Ypsilon HF: Alpine mag best een beetje bang worden
Lancia haalt de roemruchte HF-naam van stal voor de extra potente en competente versie van de Ypsilon. En die is ondanks de elektrische aandrijving niet eens misplaatst!
In 1960 werd de Lancia Hi-Fi (naar ‘high fidelity’) club opgericht door en voor de meest trouwe klanten van het merk. Toen een deel van hen enkele jaren daarna buiten de auspiciën van Lancia om een raceteam oprichtte, werd de afkorting ‘HF’ in combinatie met ‘Squadra Corse’ gekozen als naam. De rest is geschiedenis, want met de rallyauto’s die de letters HF en het bijbehorende rode olifantje droegen, zijn vele zeges en wereldkampioenschappen binnengehaald.
Elektrische hot hatch op semi-slicks
Fast forward naar 2025: Lancia is uit de dood herrezen, verkoopt weer rallyauto’s én introduceert z’n eerste sportieve model sinds de Delta: de Ypsilon HF. Een elektrische sportieve hatchback die z’n techniek deelt met onder andere de Alfa Romeo Junior Veloce, Abarth 600e en Peugeot 208 GTi. Maar dan met een nadrukkelijk eigen karakter.
De 280 pk motor die de voorwielen via een Torsen-differentieel aandrijft hebben ze allemaal, uniek voor de Lancia en Peugeot is een optionele set Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slick sportbanden voor maximale tractie. De opgegeven WLTP-actieradius van 370 kilometer haalt de Ypsilon op de standaard Primacy4 banden, de plakkerige Cup 2’s snoepen daar enkele tientallen kilometers vanaf.
Lancia Ypsilon HF gaat strijd aan met Alpine A290
Om de Lancia zo ver mogelijk te kunnen verlagen, is gekozen voor 18-inch wielen in plaats van de 20-inch wielen van de Alfa en Abarth. Die hebben een kleinere omtrek, waardoor de topsnelheid geen 200 km/h maar 180 km/h bedraagt. Wel sprint de Lancia ermee in 5,6 seconden naar de honderd, wat een tiende sneller is dan de Junior.
En minstens zo belangrijk: acht tienden sneller dan de Alpine A290 (winnaar van de eerste Autovisie EV Supertest) die Lancia zelf als belangrijkste concurrent identificeert. Met 280 versus 220 pk is het vermogen ook hoger, evenals de topsnelheid. En dat voor een vanafprijs die met 40.950 euro ook betrekkelijk gunstig is.
Ferrari Amalfi: nieuwe instapper lost grootste kritiekpunt op
De belangrijkste eigenschappen in dit segment zijn wat ons betreft echter de wegligging en het weggedrag. Om daarover meer te weten te komen, mochten we de Ypsilon HF uitlaten op de plek waar hij de afgelopen jaren is ontwikkeld: het Balocco-testcentrum dat precies tussen Milaan en Turijn in ligt. Een enorm terrein met een grote diversiteit aan testroutes. Van een racecircuit tot aan een typische Italiaanse B-weg met hoogteverschil en gevarieerde asfaltkwaliteit. Kijk in de video of de Ypsilon HF na de Alpine A290 onze nieuwe favoriete EV-hot hatch is, of niet.
Ypsilon HF
Lancia
Pluspunten
- Verrassend comfortabel
- Speelse wegligging
- Indrukwekkend snel
Minpunten
- Komt pas tot leven als je écht hard gaat
- Achteras misschien iets té zacht?
- Matige actieradius en laadprestaties
De Ypsilon HF combineert als geen ander uitstekend dagelijks comfort met hoogstaande dynamische prestaties en rauw rijplezier. Hoe harder je gaat, des te leuker het wordt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Waarom de nieuwe, elektrische Firefly verborgen ‘rallywielen’ heeft
-
Meest futuristische auto ter wereld is gewoon te koop in Nederland
-
De Lancia Delta HF Integrale komt terug! En dat is balen…
-
Lucid Air Sapphire maakt Porsche Taycan Turbo GT het leven zuur
-
Van gehate Dodge Charger EV is nu één in ons land: dit kost hij
-
Nieuwe Smart #5 biedt ruimte, kwaliteit en hoogwaardige techniek
-
Waarom je sneller wagenziek wordt in een elektrische auto
-
Verbod op brandstofauto’s onhaalbaar? Europa komt miljoenen EV’s tekort!
-
CEO wordt door deze auto ineens bijna vijf keer rijker dan Charlene Heineken
-
In deze ‘simpele’ oude Volkswagen rijdt Bugatti-CEO Mate Rimac