Kia Ray EV: betaalbare elektrische auto die jij niet mag kopen
De Kia Ray EV kost nog geen negentien mille, heeft vier volwaardige zitplaatsen, haalt ruim 200 kilometer en ziet er geweldig sympathiek uit. Een prima mobiliteitsoplossing en toch komt het vrolijke EV’tje niet naar Europa.
De Kia Ray EV was de eerste elektrische auto van het Koreaanse merk. In 2011 kwam hij op de markt met als basis de Kia Picanto. Maar dan met een elektromotor in de neus en de afgelopen dertien jaar is het karretje doorontwikkeld tot dit exemplaar. Hij is 3,60 meter lang, 1,60 meter breed en weegt 1295 kg.
Kia Ray EV is ultieme stadsauto
De voorwielaangedreven Kia Ray EV heeft een elektromotor met 87 pk en 147 Nm. Het LFP-accupakket bevat 35,2 kWh en daarmee is 233 kilometer haalbaar in stadsverkeer. De batterij opladen van 10% naar 80% state of charge duurt 40 minuten. Hij is er overigens ook met een 76 pk leverende 1,0-liter driecilinder.
Schuifdeur
De Kia Ray EV blinkt door zijn vierkante vormgeving en flexibele stoelsysteem uit in praktisch gebruiksgemak. Aan de rechterzijde is er een handige schuifdeur om bij de in lengte verstelbare achterbank te komen. Het ruimte-aanbod is daar riant en ook voorin is het prima zitten. De stoeltjes zijn wat kort en vlak, maar daardoor schuif je er zo in. Bovendien kunnen alle rugleuningen neergeklapt worden, zodat er een tweepersoonsbed is te maken van de Ray EV.
Kia Ray niet voor Europa
De Kia Ray EV heeft aan de linkerzijde wel twee gewone portieren die heel ver open kunnen, zodat de inzittenden makkelijk kunnen instappen. Maar ruimer dan via de schuifdeur kan niet en die voorziening is waarschijnlijk ook de reden waarom hij niet in Europa geleverd gaat worden. Omdat hij daarmee slecht zou scoren tijdens de EuroNCAP-botsproeven.
27 miljoen
De Kia Ray EV kost minimaal 27.750.000 Koreaanse Won en dat is omgerekend een kleine 19.000 euro. Voor iets meer is hij uitgerust met bijna alle denkbare luxe, waaronder zelfs stoelkoeling voorin. Maar climate control, een navigatiesysteem, achterbankverwarming en allerlei USB-laadpoorten ontbreken ook niet. Het is een volwassen MPV’tje met een bijbehorend rijgedrag.
Kia
Ray EV
Pluspunten
- Zeer ruim en praktisch
- Rijdt volwassen
- Verschuifbare achterbank
Minpunten
- Kleine stoelen
- Trage lader
- Kwetsbare rechterflank
Met de Ray EV heeft Kia een kant-en-klare betaalbare EV die er ook nog eens leuk uitziet en super praktisch is. Laat maar komen ben je geneigd te zeggen.
Ook interessant
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Deze Vector W8 is al dertig jaar van de eerste koper | Sjoerds Weetjes 421
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
De nieuwe Cupra Terramar is een ‘sportauto’ voor de hele familie
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor