Is nóg meer van alles sleutel tot succes voor Aston Martin DBX?
Met een motorvermogen van 727 pk is de nieuwe S-variant van de Aston Martin DBX op slag de krachtigste niet-geëlektrificeerde super-SUV ter wereld. Dat alleen al moet genoeg reden zijn om er meer dan twee per jaar te kunnen verkopen.
Want twee stuks is waar de teller dit jaar op is blijven steken. Nóg eentje minder dan in 2024, terwijl wij de Aston Martin DBX sinds het begin op een voetstuk hebben gezet bij Autovisie. Een stijlvolle en snelle alleskunner met een weggedrag en wegligging op hetzelfde niveau als een Porsche of Ferrari. Terwijl die merken, net als Lamborghini en Bentley, veel meer van hun super-SUV’s weten te verkopen. In plaats van te kiezen voor een hybride en/of instapmodel om de aantallen op te krikken, gaat Aston Martin juist voor een nog snellere en krachtigere versie: de Aston Martin DBX S.
Nog meer vermogen
Door de 4,0-liter V8 van AMG te voorzien van een uitlaatsysteem met minder tegendruk en dezelfde turbo’s als de aanstaande Valhalla ‘hypercar’, kon het vermogen met 20 pk worden opgeschroefd tot 727 pk. De maximale trekkracht bleef gelijk, maar de piek wordt dankzij de grotere compressoren langer vastgehouden dan voorheen. Overal tussen 3.000 en 5.250 toeren staat in de DBX S nu 900 Nm paraat, wat het motorkarakter volgens z’n makers subtiel oppept.
De hardware van het onderstel met driekamer-luchtvering, adaptieve dempers en variabele rolstabi’s is nagenoeg ongemoeid gelaten. Door de ophangpunten van de besturing aan te passen (fractioneel minder Ackermann-effect, voor de detailfreaks onder u) is de besturing echter vier procent directer gemaakt.
Zwaargewicht is nu iets minder zwaar
De S is pas op z’n best wanneer alle optionele ‘lichtgewicht’ onderdelen worden bijbesteld. Met een koolstofvezel dak, peperdure magnesium 23-inch wielen (een primeur in dit segment) en een kunststof grille kan niet meer dan 47 kilo (of wel een paar procent van het totaalgewicht van 2,2 ton) worden bespaard, maar dan wel op de plekken waar het effect het grootst is. Het dak en de grille als extremiteiten van de carrosserie waar de middelpuntvliedende krachten het hoogst zijn, plus de 19 kilo onafgeveerde en roterende massa van de wielset. De reusachtige koolstofkeramische remschijven zijn overigens standaard.
Aston Martin DBX S als eerste met Apple CarPlay Ultra
De S is van buiten goed herkenbaar aan de uitlaat met gestapelde uitmondingen, plus het nodige spoiler- en dorpelwerk rondom. Als altijd is er een eindeloze hoeveelheid kleuren en configuraties mogelijk. Met de komst van de 707 is er al flink wat werk verzet om de bedaagde, semi-Mercedes aanblik met een compleet eigen installatie te vervangen. Inclusief in eigen huis ontwikkeld infotainmentsysteem.
Daar doet Aston Martin nu een schepje bovenop door de DBX S te presenteren als eerste auto waarop in Europa het langverwachte Apple Carplay Ultra verkrijgbaar is. Daarmee kan de smartphone en vormgeving van Apple nog meer functies overnemen, waaronder het instrumentarium en klimaatbeheersing. Enerzijds handig, anderzijds wil je in deze prijscategorie en met dit statuur toch liever een ‘bespoke’ vormgeving. Het grootste obstakel wat het succes van de DBX in de weg heeft gezeten in Nederland is ongetwijfeld de prijs geweest. Die is met dit 370.000 euro nog steeds aan de hoge kant, maar of de DBX S het waard is, zie je in de video.
DBX S
Aston Martin
Pluspunten
- Uitgekristalliseerd weggedrag
- Krachtige en levendige aandrijflijn
- Dagelijkse bruikbaarheid
Minpunten
- Zeer hoog verbruik
- Prijs
- Responsiviteit motor
Stijlvol als een Bentley, snel als een Ferrari en dynamisch als een Porsche. Alleen die prijs van dik vier ton in opties waarvan na een jaar amper de helft over is blijft een struikelblok.
Lees ook:
Ook interessant
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Deze crossover-occasion is een stuk sportiever dan je denkt
-
Deze SUV-occasion is luxe en betaalbaar alternatief voor BMW
-
Deze compacte crossover is een occasion met sportieve trekjes
-
Deze vriendelijke occasion is rustig en toegankelijk
-
Beste diesels ooit: Volkswagen Touareg R50 vs. Land Cruiser V8
-
Waarom de nieuwe Porsche Macan GTS niet als invuloefening aanvoelt
-
Dit is waarom we nu smekend aan de voeten van Toyota liggen
-
‘Wanneer beseffen we weer dat de MPV praktischer is dan de SUV’
-
De Volkswagen Touareg zwaait af… of toch niet?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fa20221101-claudia-1604.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2F004__DSC1625.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2F005__DSC0096.jpg)