Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test 2 okt 2025
Leestijd: 3 minuten

Is nóg meer van alles sleutel tot succes voor Aston Martin DBX?

Met een motorvermogen van 727 pk is de nieuwe S-variant van de Aston Martin DBX op slag de krachtigste niet-geëlektrificeerde super-SUV ter wereld. Dat alleen al moet genoeg reden zijn om er meer dan twee per jaar te kunnen verkopen.

Want twee stuks is waar de teller dit jaar op is blijven steken. Nóg eentje minder dan in 2024, terwijl wij de Aston Martin DBX sinds het begin op een voetstuk hebben gezet bij Autovisie. Een stijlvolle en snelle alleskunner met een weggedrag en wegligging op hetzelfde niveau als een Porsche of Ferrari. Terwijl die merken, net als Lamborghini en Bentley, veel meer van hun super-SUV’s weten te verkopen. In plaats van te kiezen voor een hybride en/of instapmodel om de aantallen op te krikken, gaat Aston Martin juist voor een nog snellere en krachtigere versie: de Aston Martin DBX S.

Nog meer vermogen

Door de 4,0-liter V8 van AMG te voorzien van een uitlaatsysteem met minder tegendruk en dezelfde turbo’s als de aanstaande Valhalla ‘hypercar’, kon het vermogen met 20 pk worden opgeschroefd tot 727 pk. De maximale trekkracht bleef gelijk, maar de piek wordt dankzij de grotere compressoren langer vastgehouden dan voorheen. Overal tussen 3.000 en 5.250 toeren staat in de DBX S nu 900 Nm paraat, wat het motorkarakter volgens z’n makers subtiel oppept.

Aston Martin DBX S
(Afbeelding: Aston Martin)

De hardware van het onderstel met driekamer-luchtvering, adaptieve dempers en variabele rolstabi’s is nagenoeg ongemoeid gelaten. Door de ophangpunten van de besturing aan te passen (fractioneel minder Ackermann-effect, voor de detailfreaks onder u) is de besturing echter vier procent directer gemaakt.

Zwaargewicht is nu iets minder zwaar

De S is pas op z’n best wanneer alle optionele ‘lichtgewicht’ onderdelen worden bijbesteld. Met een koolstofvezel dak, peperdure magnesium 23-inch wielen (een primeur in dit segment) en een kunststof grille kan niet meer dan 47 kilo (of wel een paar procent van het totaalgewicht van 2,2 ton) worden bespaard, maar dan wel op de plekken waar het effect het grootst is. Het dak en de grille als extremiteiten van de carrosserie waar de middelpuntvliedende krachten het hoogst zijn, plus de 19 kilo onafgeveerde en roterende massa van de wielset. De reusachtige koolstofkeramische remschijven zijn overigens standaard.

Aston Martin DBX S als eerste met Apple CarPlay Ultra

De S is van buiten goed herkenbaar aan de uitlaat met gestapelde uitmondingen, plus het nodige spoiler- en dorpelwerk rondom. Als altijd is er een eindeloze hoeveelheid kleuren en configuraties mogelijk. Met de komst van de 707 is er al flink wat werk verzet om de bedaagde, semi-Mercedes aanblik met een compleet eigen installatie te vervangen. Inclusief in eigen huis ontwikkeld infotainmentsysteem.

Aston Martin DBX S
(Afbeelding: Aston Martin)

Daar doet Aston Martin nu een schepje bovenop door de DBX S te presenteren als eerste auto waarop in Europa het langverwachte Apple Carplay Ultra verkrijgbaar is. Daarmee kan de smartphone en vormgeving van Apple nog meer functies overnemen, waaronder het instrumentarium en klimaatbeheersing. Enerzijds handig, anderzijds wil je in deze prijscategorie en met dit statuur toch liever een ‘bespoke’ vormgeving. Het grootste obstakel wat het succes van de DBX in de weg heeft gezeten in Nederland is ongetwijfeld de prijs geweest. Die is met dit 370.000 euro nog steeds aan de hoge kant, maar of de DBX S het waard is, zie je in de video.

DBX S

Aston Martin

8.5 Score

Pluspunten

  • Uitgekristalliseerd weggedrag
  • Krachtige en levendige aandrijflijn
  • Dagelijkse bruikbaarheid

Minpunten

  • Zeer hoog verbruik
  • Prijs
  • Responsiviteit motor

Stijlvol als een Bentley, snel als een Ferrari en dynamisch als een Porsche. Alleen die prijs van dik vier ton in opties waarvan na een jaar amper de helft over is blijft een struikelblok.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.