Is dit dan de eerste goedkope elektrische auto die foutloos is?
Wie een elektrische auto zoekt voor minder dan 30.000 euro, komt altijd thuis met een gemankeerd product: oud, incompleet, gammel, traag ladend of met beperkte actieradius. De Leapmotor B10 belooft beterschap.
Het Chinese merk Leapmotor, dat onder de vleugels van Stellantis sinds vorig actief is in Nederland, steekt z’n status als prijsvechter niet onder stoelen of banken. De T03 wedijvert met de Dacia Spring zelfs om de titel ‘goedkoopste EV van Nederland’. Ook de nieuwe B10 wordt zeer concurrerend in de markt gezet met een prijs van 27.995 euro, wat voor een 4,5 meter lange SUV met 430 liter bagageruimte, 361 kilometer actieradius en complete standaarduitrusting lang niet gek is.
Elektrische auto met goede standaarduitrusting
Nog interessanter wordt het met de versie die over de grotere 67,1 kWh accu beschikt. Die kost 31.495 euro, haalt 434 kilometer op een volle accu en kan snelladen tot 168 kW. Tel daarbij een standaarduitrusting op inclusief onder andere uitgebreide connectiviteit, rijhulpsystemen, lichtmetaal, panoramadak, warmtepomp en V2L-functionaliteit, en je kunt best van een mooi aanbod spreken.
Leapmotor C10: Stellantis haalt ruime EV uit China naar Nederland
Ook met 218 pk, 240 Nm en een 0-100 sprint van acht seconden, kom je niks tekort. Ter vergelijk: de goedkoopste versie van de Kia EV3 – momenteel de bestverkochte auto van Nederland – met vergelijkbare specificaties, is er pas vanaf 36.995 euro. Tevens is de Leapmotor B10 een achterwielaandrijver, wat in deze prijscategorie bepaald niet de norm is, terwijl dit inzake wegligging en tractie toch de nodige voordelen heeft. Bovendien is de wegligging door de Italiaanse tak van Stellantis aangepast om aan de eisen van de Europese consument te voldoen.
Leapmotor B10 heeft supersnel systeem
De B10 is de eerste auto die op basis van het nieuwe Leapmotor ‘LEAP 3.5’ platform gebouwd is. Een in eigen beheer ontwikkelde bodemplaat met onder andere een accupakket waarbij de accucellen zonder tussenkomst van modules geassembleerd worden om ruimte en gewicht te besparen. Maar ook een minimum aan interne bedrading, snelle chips en een nieuw besturingssysteem. Klinkt allemaal mooi, maar waar het bij Chinese elektrische auto’s vaak aan schort, is de vertaalslag van deze theoretische werkelijkheid naar een uitontwikkelde praktijk. In hoeverre Leapmotor daarin geslaagd is, kun je in onze testvideo zien.
B10
Leapmotor
Pluspunten
- Voordelig
- Binnenruimte
- Infotainmentvoorzieningen
Minpunten
- Zitpositie
- Niet de zuinigste
- Stuurgevoel
De Leapmotor B10 laat nergens echt grote steken vallen en is daarom gezien zijn gunstige prijsstelling één van de interessantste nieuwkomers in het felbevochten EV C-SUV segment.
Ook interessant
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Gamechanger? Dit wegdek laadt elektrische auto tijdens het rijden op, kost €2 miljoen per kilometer
-
Deze elektrische auto wordt per 1 januari maar liefst 52.000 euro duurder!
-
Bij dit elektrische merk gaat opladen volgend jaar al net zo snel als tanken
-
Kijk door de gekkigheid heen en je ziet hier de nieuwe Peugeot 208
-
Duurtest Kia EV3: we storen ons mateloos aan deze eigenschap
-
De bestverkochte auto ter wereld wordt een waterstofauto
-
Duurtest Alpine A290: deze eigenaardigheden vallen ons op
-
Deze betaalbare elektrische auto gaat strijd aan met Tesla Model Y
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fa20221101-claudia-1604.jpg)