Remco Slump
Remco Slump Test 18 apr 2025
Leestijd: 3 minuten

Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt

Ford gaat het de concurrentie niet moeilijk maken met de Puma Gen-E. Daarvoor is-ie als elektrische auto te gemiddeld. Toch blinkt de compacte cross-over-EV op één punt uit.

De huidige generatie Ford Puma is al meer dan vijf jaar op de markt. Ford is dus rijkelijk laat met het introduceren van de Gen-E. Nou zou je misschien verwachten dat het merk die tijd heeft genomen om met iets vernieuwends te komen, maar dat is niet zo.

EV met leuke rijeigenschappen

Als elektrische auto is de Puma Gen-E erg middle-of-the-road. Dat kan ook bijna niet anders, want hij staat op een omgebouwd brandstofplatform, dat in de verste verte van dat van de Fiesta afstamt. Wat ons wel meteen bij de fijnste eigenschap van de Puma Gen-E brengt.

Ford Puma Gen-E EV elektrische auto review test
(Afbeelding: Ford)

Er zijn maar weinig EV’s die echt leuk rijden. De Renault 5 is er een en de Ford Puma Gen-E dus ook. Hij stuurt lekker (al mocht het stuurwiel van ons een maatje kleiner zijn) en reageert watervlug op input. Je smijt hem zo de hoek om, waarna hij goed oppakt met zijn instant-koppel.

Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen

Het onderstel van de Puma Gen-E is aan de stevige kant, maar dat maakt hem wat ons betreft niet oncomfortabel. Zijn elektromotor – die de voorwielen aandrijft – biedt met 168 pk en 190 Nm genoeg vermogen en koppel.

Actieradius van de EV valt beetje tegen

Onder het inzittendencompartiment ligt een relatief kleine batterij van 43 kWh, waarop de Ford een WLTP-actieradius van 376 kilometer zou halen. Zijn officiële verbruik ligt op 13 kWh/100 km en in de Spaanse bergen haalden we dat gewoon, zelfs als we vlot doorreden.

Ford Puma Gen-E EV elektrische auto review test
(Afbeelding: Ford)

Toch valt het bereik van de Puma Gen-E wat tegen. Er zijn concurrenten in het segment met meer range, die bovendien sneller kunnen laden. De Ford komt aan een DC-snellader tot maximaal 100 kW, waarmee de batterij in het ideale geval in zo’n 23 minuten weer voor 80 procent vol zit.

Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect

Aangenaam is dat Ford de Puma Gen-E heeft voorzien van batterijvoorverwarming. Dat is met name bij lagere temperaturen handig, omdat die invloed hebben op de laadsnelheid. De Puma Gen-E heeft twee standen voor de remregeneratie én ondersteunt one-pedal driving.

Veel bagageruimte in de Ford Puma Gen-E

Ten opzichte van de benzine-Puma heeft de Gen-E minder beenruimte achterin (omdat de wagenbodem hoger ligt), maar juist meer bagageruimte. Dat laatste komt door het opbergvak onder de bodem, dat kon worden vergroot van 81 naar 145 liter, omdat er geen uitlaatdemper in de weg zit.

Met de leuningen van de achterbank rechtop kan er 574 liter worden meegenomen. Onder de ‘motorkap’ ligt ook een bescheiden frunk, maar die is speciaal ingericht om de laadkabel, het sleepoog, de EHBO-kit en de luchtcompressor voor de banden te huisvesten.

Traag infotainment

De stoelen van de Puma Gen-E zijn fijn. Het dashboard daarentegen oogt hier en daar wat goedkoop en heeft een infotainmentsysteem dat niet altijd snel op commando’s reageert. En dat is soms irritant, omdat zowat alles functies van de EV via het centrale touchscreen worden bediend.

Het dashboard van de Gen-E verschilt op één punt van dat van de gewone Puma. Op de middentunnel hoeft geen transmissiehendel te zitten, dus heeft Ford daar een groot opbergvak van gemaakt, met twee bekerhouders en een draadloze telefoonlader.

Prijs van de Ford Puma Gen-E

De Ford Puma Gen-E is er in twee uitvoeringen. Het basismodel begint bij 34.495 euro en is prima uitgerust. De 38.295 euro kostende Premium-versie voegt daar onder meer keyless entry, een elektrisch bedienbare achterklep, LED-koplampen en een Bang & Olufsen-audiosysteem aan toe.

Het aantal opties is beperkt bij deze EV. Ford heeft ze in pakketten ingedeeld. Zo is er een Winter Pack, met verwarmbare voorstoelen en stuurverwarming, en een Driver Assistance Pack, met onder meer een 360-graden camera, adaptieve cruise control en parkeersensoren vóór.

Deze elektrische Zeekr 7X moet mensen uit hun Audi trekken

Het glazen panoramadak kost 1.000 euro. Voor 750 euro levert Ford een afneembare trekhaak, waarmee de Puma Gen-E 750 kilo mag trekken. Niet genoeg voor een caravan, maar prima voor een kleine aanhanger.

Puma Gen-E

Ford

7.0 Score

Pluspunten

  • Vermakelijke rijeigenschappen
  • Groot opbergvak achterin erg handig
  • Praktijkverbruik is laag

Minpunten

  • Infotainmentsysteem reageert wat traag
  • Er zijn concurrenten met meer range
  • Hier en daar goedkoop ogend dashboard

De Puma Gen-E is niet de beste EV in zijn segment (die titel zou best eens naar de Kia EV3 kunnen gaan), maar rijdt ontzettend goed. En dat is ook wat waard.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.