Duurtest Dacia Duster: eindoordeel na ruim 10.000 kilometer
De Dacia Duster is na een half jaar in de duurtestgarage vertrokken. Geregeld irriteerde de budget-SUV, maar het goede gevoel overheerst. Onder meer door een actieradius van 1.000 kilometer. Wat een luxe.
De Dacia Duster is met een tellerstand van 22.000 kilometer retour gezonden. Een van de conclusies: het is één van de meest praktische auto’s die voor een schappelijk bedrag is te krijgen én zo’n grote range biedt.
Dacia Duster wist 1 op 18,2 te halen
De Dacia Duster heeft een 1,2-liter driecilinder turbomotor met mild-hybride unit. Hij produceert 120 pk en een maximumkoppel van 230 Nm. Krachtig genoeg en met gematigde dorst. Op onze ecorun wisten we 1 op 18,2 te scoren en dat betekent 1.000 kilometer non-stop rijden. Dat voelt als een ongekende luxe in het EV-tijdperk.
De gereden Dacia Duster Extreme TCe 130 mild hybrid 4×4 kost grofweg 35 mille. Heel luxe is hij niet op comfortgebied, maar hij maakt geen goedkope indruk. Het interieur is uitsluitend van harde kunststoffen gemaakt die door vorm, structuur of kleur toch een fantasievol geheel vormen. Het geheel is daardoor makkelijk schoon te houden, mede door de rubberen matten. Over de afwerking of de degelijkheid geen klachten, want piepjes of kraakjes hebben we niet gehoord en een nadrukkelijk budgetgevoel ontbreekt.
Renault Sport
Kijken we naar het rijgedrag van de Dacia Duster, dan is dat veel beter dan van zijn voorgangers. De carrosseriebeheersing is strakker, de demping steviger, de stabi’s dikker en in totaliteit rijdt hij volwassen.
Het onzekere, bijna gevaarlijk slappe onderstel van de eerdere generaties is verdwenen. Het is overdreven om te zeggen dat de RS-mannen van Renault zich ermee bemoeid hebben, maar hij rijdt stabiel en veilig. Met dank ook aan de vierwielaandrijving die maximaal vijftig procent van de aandrijfkrachten naar de achteras stuurt.
Duster TCe 130 4x4 Extreme
Dacia
Pluspunten
- Zuinig
- Praktisch
- Goed rijgedrag
Minpunten
- Matige voorstoelen
- Rumoerig interieur
- Traag multimediasysteem
Ruime, zuinige, praktische, goed rijdende B-segment SUV. Heeft duidelijk zijn mindere kanten, maar geeft nergens een storend budgetgevoel. Een volwassen totaalpakket.