Dit zijn de 11 kandidaten van de Autovisie Supertest 2024
De Supertest 2024 was voor het eerst in jaren zonovergoten. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Het is een editie van hoop en opwinding over de toekomst. Het benzinebastion vulde steevast het podium, maar de bestorming is gestart. Een elektrisch liefhebberskanon meldt zich aan de top.
De deelnemers konden bij deze editie het smoezenboek thuislaten. Door de perfecte omstandigheden was verschuilen niet mogelijk. Geen gejamaar, maar maximaal presteren. De pk’s kregen de kans, het rubber werd bloedheet, de remschijven gloeiden, de koelsystemen draaiden overuren en de processors rekenden zich wezenloos.
Autovisie Supertest 2024
Het TT Circuit in Assen lag er schitterend bij en de openbare weg completeerde het oordeel. We stellen het elftal aan u voor. Let wel, de auto’s worden in willekeurige volgorde voorgesteld. De komende elf dagen komt er iedere dag een test online. Alle tests zijn hier terug te lezen. Kan je niet wachten? Kijk dan nu in Autovisie Magazine 26.
Kandidaten Autovisie Supertest 2024
1. Porsche 911 Carrera
Porsche vaardigt twee totaal verschillende modellen af om zijn titel van vorig jaar te verdedigen. De 911 GT3 RS won toen glansrijk, maar dat de GT-afdeling grandioos puristenspul maakt, is bekend.
Daarom mag nu de 911 Carrera het illustere schild vertegenwoordigen. Gewoon een basisuitvoering van het statussymbool, zonder allerlei ingewikkelde chassisopties om zijn afwijkende fysiek te compenseren.
2. Porsche Taycan Turbo GT
Aan de andere kant van het spectrum staat de 1.108 pk sterke Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. De uitgeklede sportsedan is ontdaan van zijn achterbank en voorzien van spoilerwerk om de elektrische laagvlieger op het asfalt te houden. Een bizarre snelheidsmachine.
3. BMW M5
Een andere vierdeurs met grote cijfers is de BMW M5. De plug-in hybride weegt bijna 2.500 kg, maar heeft een geblazen V8 die door een elektromotor wordt aangejaagd. Blijft er iets over van het originele Motorsport-gevoel in zo’n vierwielaangedreven reus? De prijs is in elk geval scherp, de rest hopelijk ook.
4. BMW M135
Onder aan de BMW M-ladder staat de M135. De vierwielaangedreven super- hatchback met 300 pk wist de bezoedelde naam van de 1-serie bij zijn recente introductie weer wat op te vijzelen. We zijn benieuwd hoeveel harten de sportieve middenklasser echt weet te veroveren.
5. Volkswagen Golf R
Dan moet de M135 wel afrekenen met de Volkswagen Golf R. Door de jaren heen werd de ooit zo brave hatchback steeds beter, sneller en feller. Met 333 pk en een slim vierwielaandrijvingssysteem gaat hij tegenwoordig uitstekend de hoek om, zelfs in het overstuur dankzij een driftmodus.
6. BMW M4 CS
Dat is voor de exotisch geprijsde BMW M4 CS bijzaak. Natuurlijk kan hij showboaten als dat nodig is, maar liever zet de ongehoord hard lopende sportcoupé het ronderecord scherper. 550 pk? No way, er moet véél meer inzitten.
7. Ford Mustang Dark Horse
In dezelfde categorie valt de Ford Mustang Dark Horse. Deze wildere versie van de zevende generatie Mustang brengt om a capella te zingen in de Drentse kathedraal een atmosferische V8 met handbak mee. Of beter gezegd: om te bassen, want de achtcilinder liet zijn zware stem over het asfalt rollen. Een nuchter geluid van een klassieke actieheld in een veld vol technische hoogstandjes.
8. Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+
Daar valt de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ zeker onder. De hypermoderne coupé is de duurste van de elf en wat zet hij daartegenover? Gegarandeerd AMG-spektakel, maar hopelijk ook sportautotrekjes, zoals zijn voorganger had. In potentie moet hij alles kunnen.
9. Audi RS Q8 Performance
Audi doet ook mee met een dikke V8. Verpakt in de RS Q8 Performance, die feitelijk de halfbroer is van de Lamborghini Urus. Dat betekent 640 pk en intelligente ondersteltechniek om de kolos onwerkelijke dingen te laten doen.
10. Hyundai Ioniq 5 N
Dat laatste geldt ook voor de 650 pk sterke, met grote toewijding geconcipieerde Hyundai Ioniq 5 N. Een nieuwe generatie van elektrische liefhebbersmodellen met ongekend veel instellingen en nog meer mogelijkheden. Hij liet bij menigeen de mond openvallen en niet alleen omdat hij de goedkoopste van de Supertest is.
11. Toyota GR Yaris
De Toyota GR Yaris won twee jaar geleden de Supertest en doet nu mee als exclusieve Sébastien Ogier Edition. De rallygrootheid heeft zijn wapens geslepen en is klaar voor een titelprolongatie. In de regen is de Toyota schier onverslaanbaar, maar die viel dit jaar niet.
Dit kan je verwachten van de Autovisie Supertest 2024
De mooiste Autovisie-werkdag van het jaar had een gouden randje door de voortreffelijke weersomstandigheden en scherpe tijden. Zoals altijd zijn die niet zaligmakend, maar wel een goede graadmeter. Het stuurgevoel, het weggedrag, de aandrijflijn en de emotie zijn belangrijker. Welke auto parkeer je na een paar rondjes in de pits en uit welke ben je met geen moker weg te slaan?
Alle hot laps werden weer gedaan door Peter Kox. Hij deed 25 jaar geleden voor het eerst als gastrijder mee en is niet meer weg te denken. Bloedsnel, foutloos, fanatiek en met scherpe analyses. Ook Kox was verrast door de elektrische vooruitgang en niet eerder zó te spreken over een fluisterstille ronde.