Nieuwe stationwagen van BYD is gewoon te duur
Als er één Chinees merk is waar we bij de Nederlandse introductie vertrouwen in hadden, dan is het BYD wel. De fabrikant is gigantisch in eigen land, levert wereldwijd voertuigen en had in Nederland Louwman achter zich als betrouwbare partij. Die structuur verandert nu en BYD importeert zelf deze Seal 6 Touring DM-i.
Louwman blijft wel officieel retailer. Je kunt er dus nog steeds terecht voor verkoop, onderhoud en garantie. BYD wil tegen 2026 dertig dealers in Nederland hebben.
DM-i in BYD Seal 6
Het nieuws achter de schermen vindt tegelijkertijd plaats met belangrijk nieuws voor de schermen: een nieuwe stationwagen van BYD. Om maar meteen wat misverstanden weg te nemen: hij deelt géén techniek met de volledig elektrische Seal. De Seal 6 DM-i staat op een ander platform – hetzelfde als de Seal U DM-i – en komt er ook als Touring.
Bagageruimte en interieur
Met de achterbank neer biedt die 1.535 liter bagageruimte en met de rugleuning overeind 500 liter. Dat is vergelijkbaar met een BMW 3-serie zonder plug-in hybride aandrijflijn.
Binnenin herken je meteen het BYD-huisstijl: het kenmerkende stuur. Het bekende draaibare infotainmentscherm ontbreekt echter, maar dat mis je in de praktijk nauwelijks. Standaard meet het scherm 12,8 inch, optioneel is het 15,6 inch.
Aandrijflijn BYD Seal 6 DM-i
De toevoeging DM-i betekent dat je in principe altijd elektrisch rijdt. De 1,5-liter viercilinder fungeert vooral als generator om de accu op te laden, maar kan bij hogere snelheden of stevige acceleraties ook direct de voorwielen aandrijven.
De elektromotor levert 197 pk. Bij de instapper (Boost) wordt het systeemvermogen teruggebracht tot 183 pk. De uitvoeringen Comfort Lite en Comfort beschikken over een 19 kWh-accu, goed voor 105 kilometer elektrische WLTP-actieradius en een systeemvermogen van 212 pk. De BYD Seal 6 DM-i Boost heeft 10 kWh accucapaciteit en komt 55 kilometer ver op stroom.
Snelladen kan bij de grote accu met 26 kW, AC-laden gaat met 6,6 kW. Beide versies hebben voorwielaandrijving, een CVT-automaat en mogen vooralsnog maximaal 750 kilo trekken. De 19 kWh-versie is door zijn grotere batterij bijna 100 kilo zwaarder.
Rijgedrag
De Seal 6 DM-i rijdt comfortabel, maar de aandrijflijn voelt niet zo verfijnd als bij Europese plug-ins. De motor komt geregeld op een onlogisch toerental tot leven en maakt flink geluid. Het onderstel vertoont redelijk wat rol- en duikbewegingen.
Prijs en concurrentie
Een belangrijke reden om een Chinese auto als een BYD te overwegen is prijs. In dit geval heeft de Seal 6 DM-i Touring wat dat betreft geen goede positie. De Seal 6 DM-i Touring kost minimaal 38.990 euro, de sedan 37.990 euro. Wil je de Touring met 100 kilometer aan elektrische actieradius, dan ben je minimaal 43.490 euro kwijt. Een fors bedrag, helemaal in vergelijking met de concurrentie.
Koperdieven slaan toe bij snelladers: ‘Schade tot 5.000 euro per kabel’
BYD zegt dat de Seal 6 Touring in de markt tussen de Skoda Octavia en Superb opereert, maar laatstgenoemde koop je met meer range, meer trekgewicht, een ruimer interieur en betere rijeigenschappen vanaf 43.990 euro. Dezelfde aandrijflijn maar een maatje kleiner vinden we bij Seat in vorm van de Leon Sportstourer. Deze is te krijgen vanaf 36.990 euro. De prijs van de BYD Seal 6 DM-i dus niet scherp genoeg om echt te overtuigen.
BYD
Seal 6 DM-i Touring
Pluspunten
- Ruim
- Comfortabel
- Goede (elektrische) actieradius
- Hoog afwerkingsniveau
Minpunten
- Europese concurrentie is goedkoper
- Overactieve rijhulp- en veiligheidssystemen
- Luide brandstofmotor
De BYD Seal 6 Touring DM-i is een comfortabele, ruime en zuinige station. Door de overactieve rijhulp- en veiligheidsystemen is de rijervaring desondanks niet rustgevend en zijn prijs is te hoog om concurrentie te bieden aan de Europese alternatieven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vertrouwde occasion heeft voor iedere smaak een versie
-
Deze Duitse occasion is een wolf in schaapskleren
-
Deze terrein-occasion is verrassend zeldzaam en goedkoop
-
Volvo-liefhebbers gaan dit nieuwsbericht niet leuk vinden
-
Deze goedkope gezinsoccasion is sneller dan een Audi RS 6
-
Na flinke afschrijving is deze gezins-Porsche vrij betaalbare occasion
-
Deze gezins-occasion is lekker eigenwijs en sportief
-
Met deze betaalbare powerstation kom je snel op vakantie aan
-
Deze betaalbare Duitse occasion is een goede allrounder
-
Deze ruime occasion heeft de comfortabelste stoelen ooit
-
Deze ruime stationwagen is praktische, stijlvolle én snelle occasion
-
Ferrari 456M GTA vs. BMW 850i: kan een bereikbare BMW-occasion een duurdere Ferrari verslaan?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FBYD-Seal-6-DM-i-Touring-Intern-00022.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FBYD-Seal-6-DM-i-Touring-Intern-00019.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FBYD-Seal-6-DM-i-Touring-Intern-00002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FBYD-Seal-6-DM-i-Touring-Intern-00031.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FBYD-Seal-6-DM-i-Touring-Dynamic-00016.jpg)