Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FEV3-vs-Elroc-17-van-100-e1741859856793.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Skoda Elroq.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Skoda Elroq
Autovisie rijdt de Skoda Elroq met het 82 kWh-accupakket. Deze heeft een nettocapaciteit van 77 kWh en is gekoppeld aan een elektromotor van 286 pk. De WLTP-range bedraagt 573 kilometer. Hoeveel houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Tijdens de Autovisie-normronde weet de Skoda Elroq met een verbruik van 17,5 kWh op 100 kilometer een actieradius van 440 te halen. Dat wijkt flink af van de opgegeven range, maar is voor zijn segment toch een nette score.
Skoda | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 15,3 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,5 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 573 km/440 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 179 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 28 min./29 min. |
Omgevingstemperatuur/testcondities | 17°C/droog |
De laadprestaties lijken met een beloofde 175 kW erg goed. Tot zo’n 40 procent laadtoestand is dat ook zo. Maar daarna zakt de snelheid enorm in, waardoor je voor een 10 tot 80 procent-lading alsnog 29 minuten nodig blijkt te hebben.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Skoda Elroq? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Kia EV3.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion met limousine-ruimte wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Polestar 3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q6 e-tron
-
MG HS: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
No-nonsense stadsauto is nu betaalbare occasion
-
BYD Seal U: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Kia EV3 vs. Skoda Elroq: de beste elektrische SUV
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Skoda is niet boos op ons, maar wel teleurgesteld