Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq RS
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Skoda Elroq RS.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Skoda Elroq RS
Autovisie rijdt de sportiefste uitvoering van de Skoda Elroq: de RS. Deze variant heeft twee elektromotoren die goed zijn voor 340 pk en 679 Nm aan koppel. Een accupakket met een nettocapaciteit van 77 kWh voorziet de motoren van energie. Volgens de WLTP-meetmethode is een actieradius van 549 kilometer mogelijk. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Het verbruik op de normronde bedroeg 18,4 kWh/100 km, fors meer dan de fabrieksopgave. Het zal vooral met de optionele 21-inch breedset (met 255 millimeter brede achterbanden) hebben te maken. Geen 549 kilometer dus, maar 418.
| Skoda Elroq RS | |
|---|---|
| WLTP-verbruik (gemiddeld) | 16,2 kWh/100 km |
| Gemeten verbruik | 18,4 kWh/100 km |
| Actieradius WLTP / gemeten | 549 km / 418 km |
| Max. gemeten laadsnelheid | n.b. |
| Laadtijd 10–80% (WLTP / gemeten) | 26 min. / 25 min. |
| Omgevingstemperatuur | 17 °C |
| Testconditie | Droog |
Aan de laadpaal was de Skoda Elroq RS in 25 minuten klaar waar 26 minuten wordt beloofd, met een laadpiek van 189 kW waar 180 kW wordt beloofd. Hij presteert dus aan de laadpaal beter dan de fabriek opgeeft.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op: het verbruik kan variëren. Het is immers afhankelijk van je rijstijl, weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Skoda Elroq RS? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Zeekr X.
WLTP-bereik niet reëel: zo kom je achter daadwerkelijke EV-range
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes CLA
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de DS 8
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mazda 6e
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr X
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de MG ZS
-
WLTP-bereik niet reëel: zo kom je achter daadwerkelijke EV-range
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 4
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Puma Gen-E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX90
-
Haalt de BMW iX daadwerkelijk meer dan 700 km aan actieradius?
-
Duurtest Fiat 600: wat is het praktijkverbruik?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZeekr-X-vs-Enyac-24-van-116.jpg)