Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Renault Scenic.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Renault Scenic
Autovisie rijdt de Renault Scenic in de EV87 Long Range Iconic-uitvoering. De voorwielaangedreven Scenic heeft 220 pk, een batterij van 87 kWh en een WLTP-actieradius van 625 kilometer. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Op de ecorun in vrijwel ideale condities behaalde de Renault Scenic een wat tegenvallende 17,6 kWh/100km en dat betekent een range van 494 kilometer. Dat is fors minder dan de WLTP-actieradius.
Renault Scenic | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 15,5 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,6 kWh/100 km |
Actieradius WLTP / gemeten | 625 km / 494 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 144,1 kW |
Laadtijd 10-80% / gemeten | 40 min. / 39 min. |
Aan de snellader zou de Renault Scenic 150 kW moeten binnenhengelen. De Renault piekte vanaf 10% state of charge op 144,1 kW en bleef tot 40% rond de 130 kW laden. Daarna trok hij met grofweg 95 kW door tot 60% om daarna gelijkmatig af te bouwen tot 55 kW bij 80%. Hij had 39 minuten nodig om van 10% naar 80% te laden, iets sneller dan opgegeven.
Wil je alles weten van de Renault Scenic? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Peugeot e-3008.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mitsubishi ASX
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Jeep Avenger
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal U