Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FE-3008-vs-Scenic-83-van-97-e1723117908273.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Renault Scenic.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Renault Scenic
Autovisie rijdt de Renault Scenic in de EV87 Long Range Iconic-uitvoering. De voorwielaangedreven Scenic heeft 220 pk, een batterij van 87 kWh en een WLTP-actieradius van 625 kilometer. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Op de ecorun in vrijwel ideale condities behaalde de Renault Scenic een wat tegenvallende 17,6 kWh/100km en dat betekent een range van 494 kilometer. Dat is fors minder dan de WLTP-actieradius.
Renault Scenic | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 15,5 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,6 kWh/100 km |
Actieradius WLTP / gemeten | 625 km / 494 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 144,1 kW |
Laadtijd 10-80% / gemeten | 40 min. / 39 min. |
Aan de snellader zou de Renault Scenic 150 kW moeten binnenhengelen. De Renault piekte vanaf 10% state of charge op 144,1 kW en bleef tot 40% rond de 130 kW laden. Daarna trok hij met grofweg 95 kW door tot 60% om daarna gelijkmatig af te bouwen tot 55 kW bij 80%. Hij had 39 minuten nodig om van 10% naar 80% te laden, iets sneller dan opgegeven.
Wil je alles weten van de Renault Scenic? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Peugeot e-3008.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPeugeot-E-3008-vs-Renault-Scenic-dubbeltest-1-e1722424067565.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-occasion verbruikt maar 5 euro brandstof per 100 kilometer
-
Zuinige en spotgoedkope occasion was veiligste auto van 2011
-
Leapmotor C10: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Ford Kuga: daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3 Aircross
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Atto 2
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Audi A3
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de BMW 120
-
Volkswagen Tayron: daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Mazda CX-80: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Polestar 3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q6 e-tron