Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Polestar 3
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FPolestar-3-vs-Q6-9-van-111-e1744618946950.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Ditmaal testen we de actieradius van de Polestar 3.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Polestar 3
Autovisie rijdt de Polestar 3 met een accupakket dat goed is voor een nettocapaciteit van 107 kWh. Het batterijpakket voorziet twee elektromotoren van energie die goed zijn voor een maximaal vermogen van 489 pk. Volgens de WLTP-meetmethode biedt de aandrijflijn een actieradius van 502 kilometer. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
De elektromotoren kunnen ook energie terugwinnen. Die regeneratie is in drie standen instelbaar, niet via flippers maar in een menu: van vrij rollen via licht remmen tot (te) abrupt tot stilstand komen. Welke stand je ook kiest, de Polestar 3 wordt er niks zuiniger van. Een verbruik van 22 kWh/100 km op onze meetronde is al niet best. Hiermee haal je op een volle acculading een actieradius van 486 kilometer.
Polestar 3 | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 19,6 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 22 kWh/100 km |
Actieradius WLTP / gemeten | 502 km / 486 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 195 kW |
Laadtijd 10-80% (WLTP/gemeten) | 30 min. / 31 min. |
Testcondities | droog / 8°C |
In het weekeinde erna, waarin meerdere kortere ritten werden gereden en het interieur vanwege de lage temperatuur moest worden opgewarmd, kregen we het verbruik van de Polestar 3 niet onder de 25 kWh/100 km. En dan zie je bij een vers opgeladen auto geen 700, maar slechts 360 kilometer actieradius… De grote wielen zullen niet geholpen hebben, maar toch.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Polestar 3? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Audi Q6?
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q6 e-tron
-
MG HS: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
BYD Seal U: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-208
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Explorer