Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Peugeot e-3008.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Peugeot e-3008
Autovisie rijdt de Peugeot e-3008 in de GT EV 73 kWh 210-uitvoering. Met zijn 73 kWh-accu haalt hij volgens de officiële testcyclus 525 kilometer en de voorwielen krijgen 210 pk te verwerken. Wat houden we in praktijk van deze actieradius over?
De daadwerkelijke actieradius
Op onze spaarroute haalde hij een gemiddeld verbruik van 15,2 kWh per 100 kilometer. Hoewel dit een stuk lager is dan het WLTP-verbruik resulteert dit in een praktijk-actieradius van 480 kilometer in plaats van 525 kilometer. De range die Peugeot opgeeft bij het verbruik van 16,9 kWh per 100 kilometer is erg optimistisch te noemen.
Peugeot e-3008 | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,9 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 15,2 kWh/100 km |
Actieradius WLTP / gemeten | 525 km / 480 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 149,5 kW |
Laadtijd 10-80% / gemeten | 36 min. / 40 min. |
Aan de snellader zou de Peugeot e-3008 160 kW moeten halen. De Peugeot topte op 149,5 kW en wist dat tot 30% vol te houden. Vervolgens trok hij met zo’n 120 kW door tot 50%, waar hij terugzakte tot 86 kW. Bij 60% was het 70 kW, bij 70% 60 kW en hij ging de denkbeeldige finish van 80% over met 41 kW. Hij had 40 minuten nodig om zijn kleinere accu van 10% naar 80% te laden.
Wil je alles weten van de Peugeot e-3008? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Renault Scenic.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mitsubishi ASX
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Jeep Avenger
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal U