Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Nio EL6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FEL6-vs-Q4-11-van-104-aanzet-e1720774971726.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Nio EL6.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Nio EL6
Autovisie rijdt de Nio EL6 met 490 pk, 700 Nm, 406 kilometer WLTP-actieradius, vierwielaandrijving en adaptieve dempers. De Chinese EV heeft een 75 kWh-accupakket dat te verwisselen is in een swap station.
De daadwerkelijke actieradius
De Nio EL6 gaat niet erg zuinig met de energie om. Ondanks dat de omstandigheden, op een beetje wind na, tijdens de normronde ideaal waren, haalde hij een verbruik van 18,4 kWh/100 km en een actieradius van 383 kilometer.
Nio EL6 | |
---|---|
WLTP-Verbruik Gemiddeld | 21,2 kWh/100 km |
Gemeten Verbruik | 18,4 kWh/100 km |
Actieradius WLTP | 406 km |
Actieradius Gemeten | 383 km |
Hoewel dit niet veel minder is dan de opgegeven actieradius, is het verbruik vergeleken met de concurrentie aan de hoge kant. Op hogere snelheden wreekt het grote frontale oppervlak van de Nio EL6 zich en wordt het verschil groter. Boven de 120 km/h hoef je niet op meer dan 300 kilometer te rekenen en dan was het nog niet eens koud buiten.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FEL6-vs-Q4-28-van-104-ret-e1720613787542.jpg)
Wil je alles weten over de Nio EL6? Bekijk dan hier de dubbeltest met de Audi Q4
Ook interessant
-
BMW 3-serie vs. Audi A5: de beste Duitse sedan
-
Duurtest Dacia Duster: eindoordeel na ruim 10.000 kilometer
-
Lucid Air Sapphire maakt Porsche Taycan Turbo GT het leven zuur
-
Lancia Ypsilon HF: Alpine mag best een beetje bang worden
-
Nieuwe Smart #5 biedt ruimte, kwaliteit en hoogwaardige techniek
-
Lynk & Co 01: is hij opnieuw best goed?
-
Leapmotor C10: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Deze Toyota Supra-variant had wel wat eerder mogen komen!
-
Waarom de Peugeot e-5008 concessies vergt
-
Duurtest BYD Seal: grote update duurt anderhalf uur
-
Ford Kuga: daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Ford Kuga vs. Leapmotor C10: de beste SUV