Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mazda 6e
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Mazda 6e.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Mazda 6e
Autovisie rijdt de Mazda 6e met de 258 pk-sterke aandrijflijn die gebruik maakt van een LFP-accu van 68,8 kWh groot. Volgens de WLTP-meetmethode zouden we op een volle acculading 479 kilometer ver moeten komen. Wat houden we hier in praktijk van over?
Daadwerkelijke actieradius
Op onze 100 kilometer lange spaarroute wist de Mazda 6e enigszins te verrassen met een verbruik van 15,9 kWh/100 km, waarmee hij beter scoorde dan opgegeven. Het betekent 433 kilometer aan reële range voor de 6e.
| Specificatie | Mazda 6e |
|---|---|
| WLTP-verbruik (gemiddeld) | 16,6 kWh/100 km |
| Gemeten verbruik | 15,9 kWh/100 km |
| Actieradius WLTP / gemeten | 479 km / 433 km |
| Max. gemeten laadsnelheid | 158 kW |
| Laadtijd 10–80% (WLTP / gemeten) | 24 min. / 29 min. |
| Omgevingstemperatuur | 9 °C |
| Testcondities | Droog |
Aan de snellader wist de 6e te pieken op 158 kW en nam hij 29 minuten om van 10% naar 80% state of charge te komen. Vijf minuten langzamer dan beloofd, maar snel en constant.
Actieradius meten
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Mazda 6e? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de BYD Seal.
Blijf op de hoogte van het belangrijkste autonieuws
Bepaal zelf je autonieuws. Volg Autovisie in Google Discover en krijg het belangrijkste nieuws, tests, occasions en video’s in jouw feed.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes CLA
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de DS 8
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr X
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq RS
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de MG ZS
-
WLTP-bereik niet reëel: zo kom je achter daadwerkelijke EV-range
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 4
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Puma Gen-E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX90
-
Haalt de BMW iX daadwerkelijk meer dan 700 km aan actieradius?
-
Duurtest Fiat 600: wat is het praktijkverbruik?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMazda-6E-vs-BYD-Seal-20-van-97-1.jpg)