Dit is de daadwerkelijke actieradius van de DS 8
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de DS 8.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
DS 8
Autovisie rijdt de DS 8 met de 375 pk sterke aandrijflijn die bestaat uit twee elektromotoren. Het maximale koppel bedraagt 509 Nm en met zijn accupakket van 101 kWh komt hij volgens de WLTP-meetmethode 664 kilometer ver. Een flinke actieradius, maar wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
De DS 8 realiseert geen verkeerd verbruik. De afwijking met de fabrieksopgave is eveneens rond de 10 procent.
| DS 8 | |
|---|---|
| WLTP-verbruik (gemiddeld) | 17,4 kWh/100 km |
| Gemeten verbruik | 19,2 kWh/100 km |
| Actieradius WLTP / gemeten | 664 km / 506 km |
| Max. gemeten laadsnelheid | 144 kW |
| Laadtijd 10–80% (WLTP / gemeten) | 31 min. / 34 min. |
| Omgevingstemperatuur | 10 °C |
| Testcondities | Nat |
Een actieradius van 506 kilometer is bruikbaar en je kunt ervan uitgaan dat de voorwielaandrijver op de kleinere wielen onder deze omstandigheden 550 kilometer had gehaald. Aan de snellader werd de beloofde 160 kW met 16 kW gemist. Prima scores dus voor de DS 8.
Actieradius meten
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de DS 8? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Mercedes-Benz CLA.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes CLA
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mazda 6e
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr X
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq RS
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de MG ZS
-
WLTP-bereik niet reëel: zo kom je achter daadwerkelijke EV-range
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 4
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Puma Gen-E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX90
-
Haalt de BMW iX daadwerkelijk meer dan 700 km aan actieradius?
-
Duurtest Fiat 600: wat is het praktijkverbruik?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FDS8-vs-CLA-30-van-104.jpg)