Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3 Aircross
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FCitroen-E-C3-vs-BYD-ATTO-2-17-van-109-e1749822066605.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Citroën ë-C3 Aircross.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Citroën ë-C3 Aircross
Autovisie rijdt de Citroën ë-C3 Aircross met een 113 pk elektromotor die tot 125 Nm aan koppel levert. Het LPF-accupakket heeft een nettocapaciteit van 44 kWh waarmee de EV een range van 306 kilometer zou moeten hebben. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Op de spaarronde wist de Citroën ë-C3 Aircross een verbruik te realiseren van 16,5 kWh/100 km en dat betekent een range in zomerse condities van 267 kilometer. Aangezien je hem in de praktijk nooit helemaal leegrijdt, zul je in winterse condities (geen warmtepomp) de 200 kilometer niet halen. Dat beperkt de bruikbaarheid en maakt hem minder geschikt voor langere vakantietrips, zeker bij lage temperaturen.
Verbruik en Milieu | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 18,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 16,5 kWh/100 km |
Actieradius WLTP / gemeten | 306 km / 267 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 88 kW |
Laadtijd 10–80% WLTP / gemeten | 30 min. / 35 min. |
Testcondities | Droog / 16°C |
Aan de laadpaal topte de Citroën ë-C3 op 88 kW en had 35 minuten nodig om de sprong van 10% naar 80% vulling te maken. Met een flink verval in het laadvermogen tot nog maar 25 kW bij de gebruikelijke DC-eindstreep van 80%.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Citroën ë-C3 Aircross? Bekijk dan hier de uitgebreide dubbeltest tegen de BYD Atto 2.