Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 14 jun 2025
Leestijd: 1 minuut

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Atto 2

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de BYD Atto 2.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

BYD Atto 2

Autovisie rijdt de BYD Atto 2 met de 45,1 kWh-accu. Deze is gekoppeld aan een elektromotor met 177 pk en 290 Nm aan koppel. De aandrijflijn moet goed zijn voor een actieradius van 312 kilometer. Wat houden we hier in praktijk van over?

De daadwerkelijke actieradius

De gestroomlijnde BYD wist op de ecorun van Autovisie een verbruik van 14,9 kWh/100 km te halen. Hiermee ligt de actieradius op 303 kilometer. Dit betekent dat hij slechts 9 kilometer minder goed scoort dan opgegeven.

Verbruik en Milieu
WLTP-verbruik gemiddeld16,0 kWh/100 km
Gemeten verbruik14,9 kWh/100 km
Actieradius WLTP / gemeten312 km / 303 km
Max. gemeten laadsnelheid65 kW
Laadtijd 10–80% WLTP / gemeten37 min. / 40 min.
TestconditiesDroog / 16°C

Zijn laadtijd aan de snellader wijkt ook weinig af, maar met een piek van slechts 65 kW zit hij in de kelder van de markt. Hij heeft dan ook 40 minuten nodig om zijn accu van 45 kWh van 10 naar 80 procent op te laden. Dat is niet best, maar de laadcyclus is wel constant. Dat moet ook wel met zo’n laag maximum. 

Actieradius testen

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Atto 2
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Wil je alles weten van de BYD Atto 2? Bekijk dan hier de uitgebreide dubbeltest tegen de Citroën ë-C3 Aircross.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.