Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q6 e-tron
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FPolestar-3-vs-Q6-19-van-111-e1744618439412.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Audi Q6 e-tron.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Audi Q6 e-tron
Autovisie rijdt de Audi Q6 e-tron met een accupakket die goed is voor een nettocapaciteit van 94,9 kWh. Deze is gekoppeld aan twee elektromotoren die samen tot 388 pk aan vermogen leveren. Volgens de WLTP-meetmethode kom je op een volle acculading 623 kilometer ver. Wat houden we in praktijk van die theoretische actieradius over?
De daadwerkelijke actieradius
Met een straffe wind en een temperatuur onder de 10 graden haalden we op de normronde gemiddeld toch 18,9 kWh/100 km, wat een realistische actieradius van 502 kilometer inhoudt. Hoewel dat minder is dan opgegeven, is het geen slechte score voor de Audi Q6 e-tron.
Audi Q6 e-tron | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 17 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,9 kWh/100 km |
Actieradius WLTP / gemeten | 623 km / 502 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 279 kW |
Laadtijd 10-80% (WLTP/gemeten) | 21 min. / 23 min. |
Testcondities | droog / 8°C |
Tel daarbij op dat een 10 tot 80 procent-oplaadbeurt slechts 23 minuten hoeft te duren (twee minuten meer dan beloofd), en een rit naar Zuid-Europa duurt maar een uurtje langer dan een rit zonder pauzes met een brandstofauto.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Audi Q6? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Polestar 3?
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Polestar 3
-
MG HS: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
BYD Seal U: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-208
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Explorer