Dit is de beste elektrische Toyota, maar die is niet perfect
Toyota was zo gefocust op hybrides dat het de elektrische auto maar links liet liggen. Daar komt verandering in met de Toyota CH-R+. Zijn naam is verwarrend, maar dat is zijn kraakheldere rijgedrag allerminst.
Toyota grossiert in hybride succes en heeft inmiddels beslag gelegd op de tweede plaats in de Nederlandse verkoopranglijst. Vooral dankzij het compacte aanbod in de vorm van de Aygo X, de Yaris en de Yaris Cross. Veelal met een hybride aandrijflijn, die eerstgenoemde binnenkort ook krijgt. Op het elektrische front heeft het merk afwachtend gekeken hoe de markt zich aan het ontwikkelen is. Met de BZ4X trapte het in 2022 de EV-campagne af en die weinig succesvolle D-segmenter werd eerder dit jaar grondig vernieuwd.
De beste elektrische Toyota is de CH-R+
Om het aanbod te balanceren komt daar de samen met Suzuki ontwikkelde Urban Cruiser bij voor het B-segment. De Toyota CH-R+ is echter de EV die de hoogste verwachtingen wekt. Technisch is het een BZ4X met een korte wielbasis en hij heeft niets te maken met de bekende CH-R. Die hybride staat op een andere bodemplaat en is zestien centimeter korter.
Met 4,52 meter is de CH-R+ wel weer zeventien centimeter kleiner dan de BZ4X. Het zal u beginnen te dagen: hij valt tussen de BZ4X en de Urban Cruiser in. Het is een EV voor het C-segment op de E-TNGA bodemplaat van Toyota. Hij moet het opnemen tegen onder meer de Renault Scenic, de Peugeot e-3008 en de Skoda Elroq.
Specificaties
De levering start in maart 2026 en de stickers ‘prototype’ op de afgebeelde auto accentueren zijn status. Dat neemt niet weg dat hij klaar is om een representatieve indruk te geven. Hij zal geleverd worden met netto NMC-accu’s van 54 kWh en 72 kWh, waarmee de range respectievelijk 456 kilometer of 609 kilometer is volgens de WLTP-meetcyclus. De kleine accu is er alleen met voorwielaandrijving en 167 pk, maar de grote batterij heeft 224 pk als voorwielaandrijver en 343 pk met 4WD. Deze cijfers kennen we van de BZ4X. Elke CH-R+ is uitgerust met een warmtepomp, preconditioning van de accu en verwarming in voorstoelen en stuurwiel.
Dit kost de Toyota C-HR naar verwachting
Laden kan hij 11 kW aan de AC-paal en afhankelijk van de uitvoering zelfs met 22 kW, terwijl hij aan de snellader 150 kW binnentrekt om in grofweg een half uur van 10 naar 80 procent te laden – gemiddeld voor deze klasse. Dat geldt niet voor de standaard 10 jaar garantie, op het accupakket zelfs tot 1 miljoen kilometer.
De exacte prijsstelling is nog onbekend, maar reken op 2.000 euro minder dan voor de BZ4X. Concreet is dat minimaal 38.000 euro voor de kleine accu en 44.000 euro voor de grotere batterij die op een hoger uitrustingsniveau start. Het kan voordeliger in het C-segment, maar ook duurder.
Aan boord
Aan boord verschilt de CH-R+ amper van de BZ4X. De zitpositie is ongebruikelijk; net als bij Peugeot moet je het stuur (te?) laag zetten om over de rand ervan het instrumentarium te kunnen aflezen. Geen reden om hem te laten staan, maar optimaal is het niet. Ook hebben de stoelen voor langere gestalten te korte zittingen en het zicht naar achteren wordt belemmerd door de dikke C-stijl. Verder voelen het dashboard en de middentunnel degelijk aan met een Lexus-vibe door de keurige materialen. Het multimediasysteem werkt beter dan het paneel in bijvoorbeeld een 3008, maar kan niet wedijveren met de schermen van de Volkswagen Groep of de Koreaanse SUV’s.
Daarvoor reageert de tablet te langzaam en moet je te diep graven in menu’s. Klimmen we naar achteren, dan is de instap naar de achterbank wat krapjes en het ruimte-aanbod redelijk. Met een lengte van 1,80 meter blijft er achter een chauffeur met dezelfde maat vijf centimeter beenruimte over en een paar centimeter tot de dakhemel.
Haat je schermen en software? Deze Toyota is wat je nodig hebt
Goed te doen, maar de bank staat wel laag en de voeten passen niet onder de voorstoelen. Voor de kofferbak geldt min of meer hetzelfde. Die is voor zijn klasse niet groot met 416 liter, maar in de praktijk komt je niet snel tekort. De versies met voorwielaandrijving mogen 750 kg trekken, de 4WD-variant 1.500 kg.
Blijf op de hoogte van het belangrijkste autonieuws
Bepaal zelf je autonieuws. Volg Autovisie in Google Discover en krijg het belangrijkste nieuws, tests, occasions en video’s in jouw feed.
Toyota
C-HR
Pluspunten
- Rotsvaste wegligging
- Zuinig
- Lexus-vibe
Minpunten
- Achterbank laag
- Kofferbak niet bijster groot
- Afwijkende zitpositie
Geen praktisch ruimtewonder, wel een mooi gebouwde, zuinige en prima rijdende SUV. De beste EV van Toyota.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze aparte auto heb je altijd een vergaderruimte bij je
-
Deze supermarkt heeft meer laadpalen dan sommige Europese landen
-
Alfa Romeo Junior: prijzen veranderen en een nieuwe versie
-
Skip de caravan! Met Zweedse uitvinding kampeer je op trekhaak
-
WLTP-bereik niet reëel: zo kom je achter daadwerkelijke EV-range
-
Deze occasion voor 7.500 euro is een heerlijk stille stadsauto
-
Tesla hint naar komst van Cyber-SUV
-
Bestuurder krijgt boetes omdat zijn elektrische auto te luid is
-
Ford Puma Gen-E vs. Renault 4: van EV word je echt blij?
-
Verzekering voor plotselinge accudegradatie: dit houdt het in
-
EV-rijders krijgen gratis meer actieradius met dit knopje
-
Opmerkelijke EV verplettert record: 1.705 kilometer zonder laden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fa20221101-claudia-1549.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2F2026_CHR_Mid-Grade-Cement-Grey-Monotone_Dynamic_003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2F2026-TOYOTA-C-HR-Interior-01.jpg)