Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test 28 jun 2025
Leestijd: 2 minuten

Deze Toyota Supra-variant had wel wat eerder mogen komen!

Over een klein jaar gaat de Toyota Supra (tegelijk met het zustermodel van BMW) uit productie. Dit fabelachtige uitzwaaimodel laat (eindelijk) zien dat dit eeuwig zonde is.

Wanneer het in maart 2026 tijd is om de A90 Toyota Supra naar de eeuwige jachtvelden te sturen, zal het een afscheid met gemengde gevoelens worden.

Levensloop van de A90

Over de eerste versies van de Supra die vanaf 2019 geproduceerd werden, waren we niet helemaal te spreken. Met name in de regen was het weggedrag ronduit listig. In de loop der jaren werden diverse verbeteringen doorgevoerd en het aanbod uitgebreid. De drieliter zes-in-lijn turbo van BMW kreeg gezelschap van een viercilinder turbo instapmodel, en er kwamen handgeschakelde varianten.

Toyota Supra Final Edition Toyota GR Supra A90
(Afbeelding: Toyota)

Uiteindelijk werd de Supra voor de liefhebber van een krachtige achterwielaangedreven coupé toch een aanbod om serieus te overwegen, maar helaas was dat nooit in de verkoopcijfers terug te zien. Op de achtergrond sluimerde altijd het gevoel dat Toyota bij lange na niet alles uit het platform gehaald had. Tot nu.

Prijs om van te schrikken

Want uitgerekend in het afscheidsjaar trekt Toyota nog één keer alle registers open met de A90 Final Edition. Geen goedkoop afscheidsmodelletje met wat stickers en een leuke badge, maar een complete make-over die op termijn ongetwijfeld een gewilde (neo)klassieker zal worden.

Eerst en vooral vanwege de beperkte oplage van 300 stuks, waarvan er slechts 100 naar Europa komen. En ja, ze zijn al uitverkocht. Ten tweede vanwege de stratosferische prijs. Ooit begon de Supra ruim onder de ton, deze Final Edition kost liefst 190.000 euro! Maar hij is z’n prijs meer dan waard, als je de enorme lijst aan modificaties in ogenschouw neemt.

Totale makeover voor Toyota Supra Final Edition

Zo is de motor middels een Akrapovic uitlaatsysteem met minder tegendruk en een nieuw motormanagement opgevoerd van 340 naar 441 pk (en 571 Nm). Het instelbare onderstel komt van KW, en werkt samen met 10 millimeter bredere Michelin Pilot Sport Cup 2 semislicks. Door de hele auto heen zijn zicht- en onzichtbaar diverse elementen toegpast om de chassisstijfheid flink te verhogen. Andere stabi’s, draagarmen en de montage van het achterste subframe met aluminium in plaats van rubberen bussen aan het chassis beïnvloeden de wegligging ook noemenswaardig.

Toyota Supra Final Edition Toyota GR Supra A90
(Afbeelding: Toyota)

In het interieur zijn prachtige koolstofvezel racestoelen te vinden, plus smaakvolle aankleding met rood en zwart alcantara. De buitenkant wordt gesierd door een aerodynamicapakket en matzwarte lak. Gedurende anderhalf jaar heeft het ontwikkelingsteam van Toyota eraan gewerkt om alle nieuwe componenten optimaal met elkaar te laten samenwerken, en het resultaat mag er zijn. Kijk in de video waarom je alsnog moet proberen om je hand op één van de 100 Toyota Supra Final Editions te leggen.

Supra Final Edition

Toyota

9 Score

Pluspunten

  • Goedmoedig op de limiet
  • Intuïtief met gas en momentum te sturen
  • Indrukwekkende verschijning

Minpunten

  • Veel te kleine oplage
  • Reeds uitverkocht
  • Klinkt nog steeds te bescheiden

De Toyota Supra zoals hij altijd had moeten zijn. Krachtiger, maar vooral aanzienlijk stabieler en controleerbaarder, zonder z’n speelsheid te verliezen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.