Remco Slump
Remco Slump Test 14 apr 2025
Leestijd: 3 minuten

Deze elektrische Zeekr 7X moet mensen uit hun Audi trekken

We zouden de Zeekr 7X kunnen vergelijken met de Kia EV6 of Tesla Model Y, maar dat mogen we niet doen van het merk. Want het richt zijn pijlen zelfverzekerd op Audi, BMW en Mercedes.

Met zijn lengte van 4,78 meter en wielbasis van 2,90 meter is de 7X vergelijkbaar met de Tesla Model Y. Alle uitvoeringen van het model hebben een bagageruimte met 539 liter inhoud, die kan worden vergroot naar 1.600 liter door de leuningen van de achterbank neer te klappen.

Zeekr 7X is indrukwekkend ruim

De ruimte voor inzittenden is in de 7X zó indrukwekkend, dat een bovengemiddeld lange volwassene ‘achter zichzelf’ met gemak de benen over elkaar kan slaan en in de hoogte geen enkele last heeft van het standaard panoramadak.

Zeekr 7X EV elektrische auto
(Afbeelding: Zeekr)

Handig zijn de twee uitschuifbare laden onder de achterbank, bijvoorbeeld om op vakantie het speelgoed van de kinderen in op te bergen. Aangenaam zijn de verwarmbare zittingen en de elektrisch verstelbare rugleuning.

Goede afwerking

De voorstoelen in de 7X zijn des Citroëns: zacht, maar niet té zacht. Het dashboard is opgetrokken uit mooie materialen en de afwerking lijkt dik in orde te zijn. Als bestuurder kijk je uit over een digitale cockpit, een optionele head-up display met augmented reality en een prachtig infotainmentscherm, waarop een razendsnel besturingssysteem draait.

Zeekr 7X heeft automatische deuren

Een beetje gimmicky, maar stiekem best handig, zijn de voor- en achterportieren die (optioneel) na een druk op een knop opengaan en zichzelf weer sluiten als je bent gaan zitten. Je moet er wel je gedrag op aanpassen, want als je gewend bent om voor het instappen dicht bij de auto te gaan staan, dan stopt de deur halverwege en gaat-ie pas verder als je uit beeld bent.

Tot 615 kilometer actieradius

Zowel de Long Range als Privilege zijn uitgerust met een 100-kWh NMC-batterij, waarop de eerste een bereik haalt van 615 kilometer en de tweede maximaal 543 kilometer ver komt. In de Core ligt een 75-kWh LFP-accu, die garant zou moeten staan voor een range van 480 kilometer.

Extreme snellaadcapaciteit

Alle 7X-uitvoeringen hebben een 800-volt boordnet, wat extreem hoge laadsnelheden mogelijk maakt. Té extreem voor de Europese markt zelfs. Officieel kan de Zeekr 7X met 480 kW snelladen, maar jammer genoeg zijn er bij ons nog bijna geen laadpalen die dat aankunnen. Daarom rekent Zeekr in Europa voor het gemak met 360 kW, wat voor de 75 kWh-variant betekent dat-ie in 13 minuten is op te laden van 10 tot 80 procent laadniveau. De versie met 100-kWh batterij heeft er 3 minuten meer voor nodig.

Zeekr 7X EV elektrische auto
(Afbeelding: Zeekr)

De 421 pk leverende Core en Long Range zijn het meest relevant voor Nederland, dus is het jammer dat we alleen konden rijden met de 640 pk sterke Privilege. Hij gaat in 3,8 seconden naar 100 km/h, heeft adaptieve luchtvering (wat op de andere modellen niet leverbaar is) en is loodzwaar. Al weet-ie zijn 2.535 kilo adequaat te verbergen.

Verfijnde rijbeleving

De algehele rijbeleving is er een van verfijning. Alles gaat soepel en zonder aarzelingen, met als enige dissonant het soms wat té bijterige rempedaal. Uitstekend nieuws voor de caravantrekkers is dat alle uitvoeringen van de Zeekr 7X maximaal 2.000 kilo mogen trekken. Een elektrisch in- en uitklapbare trekhaak is een 1.750 euro kostende optie.

Audi RS E-tron lijkt onverslaanbaar, maar Maserati steelt de show

Het maakt verder niet uit welke versie van de Zeekr 7X je kiest, hij is altijd rijk aangekleed. De Core is er vanaf 52.990 euro, maar voor 3.000 euro extra lijkt de Long Range ons een veel betere aanbieding.

7X

Zeekr

7.5 Score

Pluspunten

  • Kan supersnel laden
  • Vlot en verfijnd
  • Altijd rijk uitgerust

Minpunten

  • Inwisselbaar design
  • Bijterige remmen
  • Té uitgebreid infotainment

De Zeekr 7X is een aangename elektrische SUV met vooruitstrevende techniek aan boord, die voor premiumrijders zeker het overwegen waard is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.