De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
Om het voortbestaan te garanderen, moet ook Renaults sportautotak Alpine aan de elektrische crossover. Dat doet het met de Alpine A390. Een crossover lijkt in te druisen tegen alles waar het merk voor staat, maar er is hoop…
Vooralsnog lijkt het erop dat de (in onze kringen) legendarische A110 de eerste en meteen de laatste Alpine (sinds de wederopstanding) zal zijn met een verbrandingsmotor aan boord. Voor een gemiddelde nieuwkomer al een uitdaging, voor een liefhebbersmerk als Alpine des te meer.
Winnaar van de EV Supertest 2025
Maar met de A290 hatchback die kortgeleden de eerste Autovisie EV Supertest won, laten de Fransen zien dat ze het kunstje nog niet verleerd zijn. De elektrische aandrijving doet namelijk niets af aan de ondersteltovenarij waar ooit Renault Sport groot mee is geworden.
Geld verdienen doe je anno 2025 echter niet louter met lichtgewicht sportwagens en stadsauto’s. Een middenklasse crossover is waar het grote geld te halen is. Dus wordt over een paar weken de Alpine A390 wereldkundig gemaakt.
Alpine A390 heeft drie elektromotoren
Een elektrische crossover waarvan de meeste technische specificaties nog geheim zijn, maar wat Alpine maar al te graag wil vertellen is dat het model wordt aangedreven door drie elektromotoren. Eentje op de vooras en elk achterwiel door een eigen motor. Dat is volgens Alpine cruciaal om de A390 zo licht mogelijk aan te laten voelen, ook al is hij dat vanwege z’n grote accupakket en omvang (met plek voor vijf personen plus bagage) natuurlijk niet écht.
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
Met twee afzonderlijke motoren op de achteras kan het motorkoppel vrij over het linker en rechterwiel worden verdeeld, wat samen met de ongekende reactiesnelheid van elektromotoren nieuwe deuren opent om het weggedrag te optimaliseren. Wat de A390 weegt weten we nog niet, wel dat 49 procent van de massa op de vooras leunt, de rest achter. En die kilo’s kunnen dus door de individuele elektromotoren op de achteras op vermogen door de bocht geduwd worden. Volgens Alpine de enige manier om de massatraagheid van de zware accu te kunnen counteren.
Speciale Michelin-banden
Samen met de eveneens heel erg Franse bandenfabrikant Michelin zijn drie bandtypen voor de Alpine A390 ontwikkeld, te weten een winterband en twee zomerbanden. De 20-inch wielen krijgen een Pilot Sport die wat meer op comfort en een laag verbruik is bedacht, de 21-inch wieloptie is geschoeid met een Pilot Sport 4S die meer op dynamische prestaties is afgericht.
Beide bandtypen en alle vier de rijstanden mochten we op een prototype voertuig uitproberen op het speciale ‘wet handling’-circuit op het testterrein van het Michelin ontwikkelingscentrum in Ladoux, en dan specifiek de 4.100 meter lange ‘wet handling’-omloop die gelijkmatig nat wordt gehouden met een laagje water van 1 millimeter.
Daar bleek dat in het weggedrag zowaar een vleug A110 herkenbaar is. Net als de sportcoupé verzet de Alpine A390 zich krachtig tegen rolneigingen, maar stamp- en duikbewegingen tijdens optrekken en afremmen worden door het niet al te stugge onderstel doorgelaten. Daardoor kan de crossover net als de A110 intuïtief met het gas en de rem worden gestuurd, inclusief heftig lift-off overstuur en lange powerslides. Alpine laat zich niet verleiden tot enorme vermogens en korte sprinttijden, maar houdt vast aan de kernwaarden van maximaal rijplezier door grote wendbaarheid. Er is dus nog hoop…
A390 Prototype
Alpine
Pluspunten
- Wendbaar
- Lichtvoetig
- Lijkt een goede allrounder te gaan worden
Minpunten
- Minder snel in rechte lijn dan sommige concurrenten
- Geen pure achterwielaangedreven rijstand
- Alleen beleving als je echt hard gaat rijden
De Alpine A390 lijkt leuker te worden om te rijden dan de term ‘elektrische crossover’ doet vermoeden. Maar het blijft wachten op de definitieve versie…
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische auto opladen op vakantie kan honderden euro’s kosten
-
Nieuwe Nissan Leaf wacht zware taak (als z’n prijs niet goed genoeg is)
-
Waarom deze nieuwe Bentley een verspilling van ruimte is
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Waarom de nieuwe, elektrische Firefly verborgen ‘rallywielen’ heeft
-
Meest futuristische auto ter wereld is gewoon te koop in Nederland
-
Lucid Air Sapphire maakt Porsche Taycan Turbo GT het leven zuur
-
Lancia Ypsilon HF: Alpine mag best een beetje bang worden
-
Van gehate Dodge Charger EV is nu één in ons land: dit kost hij
-
Nieuwe Smart #5 biedt ruimte, kwaliteit en hoogwaardige techniek
-
Waarom je sneller wagenziek wordt in een elektrische auto