Caravan trekken wordt (iets) makkelijker met deze elektrische Peugeot
Stellantis introduceert zijn nieuwe Dual Motor-aandrijflijn op de Peugeot e-3008 en e-5008. Wordt dit de ideale Peugeot-EV om een caravan mee te trekken?
De Peugeot e-3008 is niet nieuw. Sterker nog, we hebben hem als duurtester. Daarnaast heeft de EV al gestreden in een dubbeltest tegen de Renault Scenic. In dit artikel gaat het dan ook alleen om zijn nieuwe aandrijflijn.
Peugeot e-3008 als geschikte EV om caravan te trekken?
Tot nu toe waren de Peugeot e-3008 en e-5008 enkel met voorwielaandrijving te krijgen. Door een extra elektromotor op de achteras te plaatsen, worden nu zowel de voor- als de achterwielen van deze EV-modellen aangedreven.
De achterste motor is met 112 pk iets minder krachtig dan de motor op de vooras. Toch produceren ze samen 325 pk en 509 Nm koppel. Een stuk meer dan de 230 pk die de Peugeot e-3008 en e-5008 tot nu maximaal konden leveren. Niet alleen leggen ze het 0 tot 100-sprintje bijna drie seconden sneller af, ook is een caravan trekken daarmee een veel kleinere moeite (al kun je jezelf afvragen of je dat moet willen met een elektrische auto).
Maximum trekgewicht 100 kilogram hoger
Wie zijn sleurhut toch achter een Peugeot-EV wil binden, kan beter kiezen voor de e-3008. In Dual Motor-vorm is zijn maximum trekgewicht immers met 100 kilogram gestegen tot 1.350 kilogram. Voor de vierwielaangedreven e-5008 geldt een ongewijzigde 1.000 kilogram. Beide zijn daarmee niet de méést geschikte modellen om een caravan te trekken, maar met de e-3008 schop je het net wat verder.
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
Ook wat betreft actieradius. De Dual Motor-aandrijflijn komt altijd in combinatie met de 73 kWh-accu. De grotere 97 kWh-batterij is vermoedelijk te groot om in deze configuratie met twee motoren te proppen. De 73 kWh aan energie-opslag weet de Peugeot e-3008 Dual Motor om te zetten in een actieradius van 490 kilometer. Bij de vierwielaangedreven e-5008 is dat 467 kilometer. In beide gevallen lever je iets meer dan 30 kilometer in ten opzichte van de voorwielaandrijvers met dezelfde accu.
Gebruikt voornamelijk de voorwielen
Om de rangeverliezen te beperken, zijn het de voorste elektromotoren die het voornaamste werk doen in de rijstanden Normal en Eco. In die laatste modus springt de achterste motor zelfs alleen bij wanneer je het stroompedaal diep intrapt en je dus om extra vermogen vraagt.
Anders is dat in de Sport-modus en de nieuwe 4WD-modus. Hierbij maakt de aandrijflijn gebruik van beide motoren om zo maximale tractie te genereren. De Dual Motor-uitvoeringen van de Peugeot e-3008 en e-5008 hebben zelfs hill descent control. Verder is het onderstel een tandje stugger en de besturing net iets scherper, zo stelt het merk.
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
Wat mag het kosten? 56.515 euro voor de e-3008 Dual Motor en 59.515 euro voor de e-5008 Dual Motor. Dat is in beide gevallen 11.500 euro méér dan de voorwielaangedreven varianten met dezelfde accu. Een flinke som geld, maar weet wel dat het hier om prijzen gaat van de dik aangeklede Launch Editions. Deze komen bijvoorbeeld standaard met verwarmde en gekoelde massagestoelen, een groot panoramadak en een 360-gradencamera.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Superchargers? Dit EV-merk komt met nieuw laadnetwerk
-
Elektrische Mercedes G-klasse flopt, maar scoort in Nederland
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Vakantie met caravan: zijn extra grote spiegels verplicht?
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Audi komt al sneller dan gedacht met budget-EV
-
‘Als EV-rijder ben je speelbal van laadpaalaanbieders en overheid’
-
‘Audi en VW zullen brandstofmodellen in leven houden met facelifts’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
Waarom deze nieuwe EV het vooral van z’n prijs moet hebben
-
‘Gaan we het verstopte elektriciteitsnet oplossen? Ja!’