Brute Land Rover Defender Octa laat AMG G 63 stofhappen
Geen mens die een Land Rover Defender Octa nodig heeft en toch willen hele volksstammen er een hebben. Hopelijk niet alleen om mee te pronken in ‘t Gooi, want dit ultieme 4×4-speelgoed smeekt om een pak slaag in het terrein.
De Land Rover Defender Octa is flink gehypet. Met grote sprongen, stoffige glijpartijen in het gravel en vette vierwieldrifts op de Nordschleife heeft Land Rover het beeld van de ultieme performance-4×4 zorgvuldig gevormd. Alles kan, alles mag. Althans, dat is de boodschap.
Veel breder dan gewone Defender
De Land Rover Defender Octa is alleen leverbaar als 110-versie, omdat die middelste maat de populairste koetsvorm is. Daarom geen driedeurs 90 en geen lange 130 met deze uitbouw. De Octa-variant is 68 millimeter breder door de grotere spoorbreedtes en 28 millimeter hoger door meer bodemspeling.
De Octa staat als ruim 304.707 euro kostende Edition One op schitterende 20-inch lichtmetaal met een ruige rallylook met daaromheen 275-sectie grof terreinrubber of gelikte 22-inch wielen met ‘stadse’ banden.
Motor uit de BMW M5
De specificaties van de Land Rover Defender Octa liegen er niet om. Hij heeft de 4,4-liter V8 bi-turbo van de BMW M5 met 635 pk en 750 Nm. In dit geval werkt de achtcilinder samen met een mild hybrid-systeem, dat een starter/generator met 27 pk en 175 Nm als hulpje biedt. Genoeg om de vijf meter lange, 2.500 kg zware reus in vier tellen naar 100 km/h te katapulteren.
Ondersteltrucage van Land Rover Defender Octa
De Octa heeft eenkamerluchtvering in combinatie met hydraulisch, kruislings aan elkaar gekoppelde schokdempers die continu variabel zijn. Het 6D Dynamics-systeem moet koetsbewegingen onderdrukken. Daarom zijn traditionele stabilisatorstangen voor en achter niet nodig. Dat maakt grotere wieluitslagen mogelijk in het terrein en de banden kunnen vrijelijk bewegen voor meer comfort. Net als de V8 kennen we dit veelzijdige onderstel ook van de Range Rover Sport SV.
Defender Octa
Land Rover
Pluspunten
- Asfaltvreter
- Gravelbeest
- Terreinactrobaat
Minpunten
- Heel duur
- Terugschakelacties te traag
- Meer zijdelingse steun gewenst
De ultieme Land Rover Defender door de motor van de BMW M5, een geavanceerd onderstel en de veelzijdigheid van een Zwitsers zakmes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu de enige Aston Martin Cygnet met V8 in de neus
-
Mercedes G 580 EQ vs. MHero 1: welke EV is de beste 4×4?
-
Pardon, hoeveel koppel heeft deze nieuwe offroad-Audi Q6 e-tron?!
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Drie betaalbare offroad-occasions om mee op avontuur te gaan
-
Gaafste Mercedes G-klasse ooit heeft de stomste naam
-
Merijn kocht een Japanse Ferrari en die schiet vlammen
-
Waarom Alfa Romeo de 156 Sportwagon eerst niet wilde | Sjoerds Weetjes 448
-
Zeekr onthult ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’ en het is geen EV
-
Nissan diep in de nestjes! Verlies negen keer zo groot als verwacht
-
Wegenbelasting op basis van oppervlak, niet gewicht, moet EV’s helpen
-
Chinese Maybach verkocht voor gigabedrag op autoshow