Een schaalmodel voor tien mille, een zonnebril voor bijna 2400 euro of een stoel van 15 mille, voor de koper van een hypercar is het wisselgeld! Het is het verschil tussen wel of geen gekleurde remklauw op de McLaren Senna of een carbon logo op de flank van de Ferrari 812 Superfast. Toch... in de wereld van de hypercars wordt ook op de kleintjes gelet, al zijn de bedragen een veelvoud van waar de doorsnee-Nederlander naar kijkt. We selecteren enkele extreme cadeaus, maar of ze ook ultiem zijn… Vul zelf maar in.

Bugatti Chiron 1/8


Natuurlijk heeft u het verhaal over de Bugatti Chiron elders in de Autovisie Supercar Special gelezen. Het is de demonstratieauto van de fabriek, maar ooit komt hij in handen van een gefortuneerde klant. Maar als je een fonkelnieuw exemplaar bestelt, kun je hem helemaal zelf samenstellen. En nadert het moment dat de hypercar in productie gaat, dan krijgt de gelukkige koper een miniatuuruitgave bezorgt. Een prijzig cadeautje, want het schaalmodel vertegenwoordigt een waarde van bijna 10.000 euro. En dan is de miniatuur zelfs geheel in dezelfde specificatie uitgevoerd als de originele Chiron. En zo krijg je voor de vanafprijs van 2,5 miljoen euro (exclusief belastingen) twéé Chirons, de echte en een exemplaar in de schaal 1 op 8. Zo kun je de hypercar veilig in de garage stallen, terwijl je zittend op de sofa kijkt naar de verkleinde uitvoering. Desgewenst levert Bugatti je ook een prachtige fauteuil, vervaardigd van carbon fibre en bekleed met leder. Kosten? 15.000 euro! Proefzitten kan bij de Bugatti-partner, want alle dealers moeten hem afnemen als onderdeel van de drie ton kostende showroomaankleding.

Bugatti Chiron van Lego


Aangezien slechts weinigen het schaalmodel hierboven kunnen betalen, bieden wij een alternatief. Want Lego heeft eveneens een 1 op 8-replica van de Bugatti Chiron in zijn prijslijst staan. De bouwdoos is - zoals het een Bugatti betaamt - niet goedkoop. Voor 399 euro heb je echter wel urenlang plezier, want die 3599 onderdelen zetten zichzelf natuurlijk niet in elkaar. Volgens Lego is de Bugatti Chiron geschikt voor bouwers vanaf 16 jaar. Het autootje is namelijk op zijn eigen manier een technisch hoogstandje: met bewegende zuigers in de kleine W16-motor, een spoiler met verschillende standen en werkende schakelflippers.

Porsche-tankdop


Misschien wel het meest nutteloze accessoire op de prijslijst van Porsche. Voor 134 euro koop je een aluminiumlook tankdop. Hij heeft een geborsteld aluminium uiterlijk met midden op de dop het beroemde Porsche-logo. Volgens de fabrikant is voor het ontwerp naar de afsluiting van de brandstofbuis gekeken bij historische racewagens van het merk. Hoe mooi de dop ook is, alleen tijdens het tanken zie je hem. Als dat al zijn geld waard is, dan ben je een echte petrolhead.

Ferrari-stuurwiel


Je zult maar die knotsgekke Ferrari Formule 1-liefhebber zijn, die tijdens een raceweekend fanatiek meerijdt met Sebastiaan Vettel of Kimi Raikkonen. Die in elke bocht de g-krachten voelt, het lichaam in de richting van de bocht beweegt en met de voeten de gas- en rembewegingen nadoet. Dan kun je niet om het replicastuur van Amalgam heen. Het is even groot als het echte stuurwiel uit de SF16-H en de knoppen werken, net als de schakellaars. De meebewegende flippers moeten de gebruiker het gevoel geven echt te kunnen schakelen. Volgens de fabrikant biedt het stuur hetzelfde gevoel als het origineel. Het weegt ook net zoveel. Maar dat mag je wel verwachten voor een prijs van 3355 euro, wat dan weer goedkoper is dan het origineel.

Snelheidsbord Koenigsegg


Dit moet je als trotse Koenigsegg-bezitter absoluut in de garage, huiskamer of op de oprit hangen. Een emaille bord met daarop de geldende maximumsnelheid van 277,9 mph. Het is natuurlijk een verwijzing naar de recordrit van november 2017, toen een Koenigsegg op een tweebaansweg in het Amerikaanse Nevada een topsnelheid bereikte van omgerekend 444,6 km/h. Het bord van 30 bij 40 cm is gesigneerd door de rijder van die auto, Nicklas Lilja, en door de directeur van de Zweedse sportwagenfabrikant, Christian von Koenigsegg. De oplage van het bijna 200 euro kostende bord is beperkt tot 100 stuks, al waren 277 of 278 exemplaren leuker geweest.

McLaren-zonnebril


Een van de meest gehoorde klachten van grootschalige autoverzamelaars is dat ze nooit weten in welke auto ze hun zonnebril hebben gelaten. Reden om voor alle auto’s een specifieke zonnebril te kopen en die bij de auto te houden. Bij McLaren hebben ze een fraai exemplaar, uitgevoerd in Carbon Black. Hij is specifiek ontworpen voor het rijden en voelt volgens de fabrikant comfortabel aan. Het frame is vervaardigd van carbon fibre en de armen zijn van rubber. Nu is het maar te hopen dat de verzamelaar slechts één McLaren heeft, want de prijs van 2368,75 euro nodigt niet uit om er meerdere te bestellen.