Vijf redenen om een Toyota Hilux (niet) te kopen
Nu zelfs Nederland door Koning Winter veroverd is en tot onbegaanbaar terrein is verklaard, is een echte four-wheel-drive pick-up wel heel verleidelijk. Tijd om op een rijtje te zetten waarom je de meest legendarische, de Toyota Hilux wel of niet moet kopen.
Om die vragen te beantwoorden gingen we voor een reportage in Autovisie-magazine op pad met de allernieuwste en een van de allereerste. Maar welke van de vele generaties van deze onverwoestbare pick-up moet je hebben. Of heb je er helemaal niets aan in Nederland?
1-Nooit meer keuzestress
Als voor jou het kiezen van een nieuwe auto alleen maar keuzestress is, kun je jezelf een leven lang rust bezorgen door voor een Toyota Hilux pick-up te gaan, want die zijn simpelweg niet kapot te krijgen. Vraag maar aan Jeremy Clarkson en consorten of Bob Bacon. De eerste zit voor poging tot moord achter de kijkbuis-tralies van Youtube, de tweede vertelt in een jubileumvideo dat hij zijn auto niet mishandelt, maar juist gebruikt zoals deze bedoeld is.
2-Wegen worden overbodig
Zeker met de latere generaties, die zoals de allernieuwste een beresterke turbodiesel en vierwielaandrijving hebben, is geen obstakel onneembaar en geen terrein te ruig. Asfalt is onnodige luxe, want je kunt als in een vliegtuig een rechte koers uitstippelen. Je trekt gewoon een streep van Delfzijl naar Johannesburg en rijdt simpelweg met je Toyota Hilux recht op je doel af: dwars door weilanden en woestijnen.
3-Je koopt de status van professional
Elke aannemer, bootjesboer, hulpverlener of militair zal je niet meer als amateur maar als professional zien want zij weten dat je het allerbeste gereedschap gekozen hebt. Zij weten dat de nieuwste Toyota Hilux geladen is met een verse 2.8 turbodiesel die 204 pk en 500 Nm sterk is. En 2105 kg weegt maar, dat is belangrijker, 3500 kg mag trekken. Dat hij 200 km/h haalt en in 10,2 seconden van 0-100 km/h sprint, is onbelangrijk en ook een beetje ongelooflijk.
4-Hij is er ook als klassieker
Voor wie de nieuwe een maatje te groot is -want hij is enorm met een lengte van 5,32 meter en een hoogte van 1,81 meter- is een eerdere (en kleinere) Hilux misschien wel aantrekkelijk. Maar weet dat goede ook heel zeldzaam zijn en niet altijd 4WD. Bovendien gaan werkpaarden niet met pensioen maar moeten zich letterlijk vaak doodwerken. Zo’n klassieke Toyota Hilux van de tweede generatie (RN20) in zo’n goede staat is kortom zeldzamer dan een gewone Ferrari. Wij mochten voor een reportage in Autovisie magazine op pad met een exemplaar uit 1978. Die is zo goed als nieuwe omdat hij zijn levenlang is vertroeteld: eerste door een Finse boer en nu in de Louwman Collectie.
5-Goed gereedschap is niet goedkoop
Omdat zo’n Hilux echt gereedschap is voor professionals is hij dus niet goedkoop. Want met een vanafprijs van nog geen 20 mille lijkt de instapper goedkoop maar is dat niet voor een particulier. Want die moet BTW en BPM bepalen. De Toyota Hilux Double Cab Van Invincible die wij hier rijden kost € 68.426,45 ( €42.945,– ex.BTW). Dat doet zelfs de grootste liefhebber zich afvragen of hij wel voldoende werk heeft voor zo’n pick-up. Want waar ga je die laadbak daadwerkelijk voor gebruiken en hoe vaak kun je hem als trekpaard inzetten. Van de andere kant is het de ideale basis voor een mooie camperunit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Alpine A110 S vs. Lotus Emira: de leukste lichte sportwagen
-
Iemand gaat meer dan 50 miljoen (!) betalen voor deze Mercedes
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland