Léan Verstoep: ‘Kia is van uitdager naar de top geklommen’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FDe-Rit-Lean-Verstoep-7.jpg)
Voor Autovisie Magazine gingen we onlangs op bezoek bij Léan Verstoep, Managing Director bij Kia Nederland. Onder zijn hoede groeide de Koreaanse autofabrikant uit tot een van de grootste spelers op de Nederlandse markt. Met de komst van de EV6 wil Kia nog véél meer.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Léan Verstoep kwam negen jaar geleden binnen bij het toen nog kleine Kia. Als Managing Director leidde hij het merk naar de top in Nederland, want voor Kia ging 2020 de boeken in als het beste jaar ooit. De Niro werd zelfs de bestverkochte auto op onze markt. Tijd om door te pakken dus, want er komt dit jaar een gloednieuwe elektrotopper aan: de EV6. Een auto die volgens Verstoep een heel nieuwe doelgroep moet aanspreken.
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
Peugeot en Matra
“Met die auto willen we ons richten op de innovators, de early adopters. We willen nu een nieuwe groep klanten aanspreken, want er zijn nog heel veel zieltjes te winnen die ons merk nog nooit ervaren hebben”, vertelt Verstoep, die zelf overigens ook een enorme petrol head is. Liefde voor Peugeot werd er op jonge leeftijd met de paplepel ingegoten. In zijn garage staan twee perfecte 205’jes, en is een 404 Super Luxe in aanbouw. Met z’n zoon knapte hij een origineel Nederlandse Matra Murena op. Met de EV6 wil Kia ook nog meer autoliefhebbers aanspreken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FDe-Rit-Lean-Verstoep-29.jpg)
“Het gave is: het complete speelveld wordt opnieuw geschapen door die elektrische auto’s. Historie doet er niet meer toe, het gaat om prestaties en design. Die nieuwe doelgroep kunnen we met deze auto aanspreken. En dat is ook precies hetgeen waar ik al jaren naar op zoek ben. In Azië hebben ze er namelijk een handje van om allerlei zaken van anderen te kopiëren, maar op een gegeven moment kom je op het punt dat je zelf moet doorpakken. Je moet je plek gaan claimen, zodat iedereen naar jóú gaat kijken. Dat gebeurt nu met dat nieuwe platform en dat zien we ook op de Nederlandse markt, want we zijn van uitdager ineens naar de top geklommen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FDe-Rit-Lean-Verstoep-19.jpg)
Verstoep over toekomst Kia
Wil je het complete interview met Léan Verstoep lezen, inclusief prachtige fotografie van zijn fraaie Franse klassiekers? In Autovisie Magazine lees je het complete verhaal, waarin we het hebben over zijn autoliefde, zijn opmerkelijke overgang naar Kia en de toekomst van het dealernetwerk. Koop ons in je plaatselijke supermarkt of sluit een digitaal abonnement af, zodat je ons magazine altijd bij de hand hebt. Hoe je dat doet, lees je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jan Steutel bouwde zelf een unieke verzameling klassiekers
-
Een ritje in een Pagani Huayra Codalunga van 7 miljoen euro
-
John van der Rijt: ‘Ik ben op de markt in Essen bijna overvallen’
-
Rijden met een Volkswagen Touareg R in een scène van James Bond
-
Waarom je ook een Porsche 914 moet kopen als je een MoonSwatch hebt
-
Audi TT versus BMW Z3: welke spotgoedkope cabrio-occasion is beter?
-
Wat koop je voor het geld van een nieuwe Mazda MX-5?
-
Leuke hatchbacks voor de gewone burger: Ford Fiesta vs. Hyundai i20
-
Luik-Bastenaken-Luik met de nieuwe BMW 2-Serie Coupé
-
Is dit de raceauto van de toekomst? Rijden met de DUT19
-
Wat is de lekkerste hyperhatch van het moment?
-
Audi RS 3 vs Mercedes-AMG A 45 S: Een heuvelklim met hyperhatchbacks