Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Reportage 1 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Wie houdt ons het beste voor de gek: Hyundai Bayon vs. Skoda Kamiq

Stadscrossovers als de Hyundai Bayon en Skoda Kamiq zijn waanzinnig populair geworden door zich groter voor te doen dan de lichtjes opgekrikte hatchbackjes die ze in werkelijkheid zijn. Welke weet ons het beste voor de gek te houden?

Fotografie: Martijn Bravenboer

Of je nou op zoek bent naar auto die voor weinig geld zo groot en stoer mogelijk oogt, of juist iets wilt met een hoge zit of instap en net wat meer binnenruimte wat niet té opzichtig of prijzig is: beide wegen leiden naar één en hetzelfde Rome. Of in dit geval Seoel, dan wel Mladá Boleslav. Want compacte crossovers zoals de Hyundai Bayon en Skoda Kamiq zijn voor de één de enige betaalbare manier om met een SUV-achtige te pronken, en voor de ander puur een praktische keuze.

Laatkomers

Veel mogelijke redenen voor veel mensen om er eentje te kiezen dus, en voor velen financieel binnen bereik. Zowel Skoda als Hyundai zijn laatkomers op een markt die alweer meer dan 10 jaar op stoom is, dus ze hebben genoeg bedenktijd gehad om met iets interessants op de proppen te komen. De Kamiq dateert van vorig najaar, de Bayon is splinternieuw.

Weer een flitsende Hyundai: dit is de nieuwe Bayon

Opvallend is dat beide merken kiezen voor een conservatieve aanpak, waarbij de crossover visueel nauwelijks afwijkt van de hatchback waarop-ie gebaseerd is. Da’s goed nieuws voor de Hyundai Bayon, wiens zustermodel i20 onze dubbeltest onlangs goed doorstond en de Citroën C3 versloeg. Lukt dat deze keer weer of is de Skoda Kamiq een maatje te groot?

Testgegevens Hyundai Bayon en Skoda Kamiq

In de huidige Autovisie lees je alles over dit crossover-duel tussen de Skoda Kamiq. Welke auto biedt op het gebied van uitrusting het meest, en welke is meer comfortabel? Zoals gewend van ons, lees je daarnaast ook over keiharde testresultaten omtrent acceleratie, verbruik en het geluidsniveau. Hoe doet een mild-hybride het tegenover een doodnormale 110 pk sterke driecilinder, bijvoorbeeld?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.