Fun voor vijftig: Mazda MX-5 Sportive vs. BMW Z4

Motor voorin, achterwielaandrijving, twee zitplaatsen, een zachte kap en relatief betaalbaar. BMW en Mazda blijven het klassieke roadsterrecept trouw met de Z4 en de MX-5. Maar welke kies je met een budget van vijftig mille? In Autovisie Magazine zoeken we het uit.

Fotografie: Jerome Wassenaar

De Mazda blijft binnen het prijzenspectrum van een halve ton met de meest begeerlijke en duurste versie van de MX-5. Dat is de Skyactiv-G 184 in de nieuwe, maar historisch verantwoorde Sportive-uitvoering. De uitrustingsniveaus zijn begin dit jaar gehusseld en vertrouwde types als GT-M zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats is deze – daarmee te vergelijken – Sportive gekomen. De atmosferische 2,0-liter viercilinder levert 184 pk en 205 Nm, terwijl een handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving en een torsen-differentieel zijn intenties verder verduidelijken. Het nieuwe uitrustingsniveau voor de ND-generatie wordt gedefinieerd door een Bilstein-onderstel, een veerpootbrug onder de motorkap, half leren Recaro-sportstoelen, donkere wielen en zwarte spiegelkappen. Stoelverwarming, een navigatiesysteem, achteruitrijcamera, climate control en een handmatig bedienbare kap zijn verder ook aanwezig. Dat alles voor 46.990 euro, waarmee het de duurste MX-5 met stoffen dak is. Nieuw is ook de Polymetal Gray-lakkleur en de grijzen kap is exclusief voor deze Sportive.

Koopwijzer: occasion Mazda MX-5 (NC) (2005-2014)

Uitgestorven

Bij BMW past binnen het gestelde budgetplafond met een beetje rek de 20iA-variant voor 54.474 euro. Het basismodel van de Z4 met een 2,0-liter viercilinder turbomotor die 197 pk en 320 Nm via de achterwielen op het asfalt tracht te brengen. Zonder sperdifferentieel, dat ook niet leverbaar is op deze versie. Een handgeschakelde zesbak behoort niet tot de mogelijkheden en daarom heeft hij een achttrapsautomaat. Voor de Saphirschwarz-lak, het cognacleer, deze 18-inch wielen, elektrische én verwarmbare sportstoelen, het navigatiesysteem en hoogglans chromen accenten aan het koetswerk dient bijbetaald te worden. Kies Sport Line plus High Executive mocht deze configuratie u aanspreken, en dan staat er op de eindafrekening 61.712 euro. Dat is best een groot gat, maar in dit verder uitgestorven segment van funauto’s wel te overzien.

Korte vakantie

Verblijven in een vijfsterrenhotel of een tent? Gechargeerd, maar de Z4 geeft een hoogwaardigere beleving tijdens de toerkilometers. Stiller met de kap dicht, beter uit de wind met de kap geopend, een grotere kofferbak, meer interieurruimte en een comfortabeler onderstel. Stijver ook, want in de Mazda voel je op een dwarsrichel een siddering door de koets gaan, terwijl de Z4 daar geen last van heeft. Het is de completere roadster van de twee. De turbomotor heeft geen toeren nodig om te presteren. Je kunt soepel op het koppel rijden en nooit boven 2500 toeren per minuut uitkomen. Dan voelt de viercilinder smeuïg en sterk aan. En anders zoekt de uitmuntende achtbak snel de kracht weer op. Het is een verfijnde cabrio om met een armpje op de deur, één hand aan het stuur, muziekje aan en goed gezelschap op de passagiersstoel van zomeravonden korte vakanties te maken.

Koopwijzer: occasion Mazda MX-5 NB (1998-2005)

405 kg lichter

In de MX-5 is het ouderwetse jolijt. Met een geweldige tweeliter met een maximum toerental van 7500 en een fantastische handbak om de bestuurder te laten stralen. Met korte en strakke slagen gaat de pook door de versnellingen heen, terwijl die onder lastwissels als een rodeostier staat te schudden in de middentunnel. De ongeremd vrijlopende viercilinder heeft een zuiver lineair karakter, levert overal koppel en zet bij 4750 toeren per minuut nog eens aan voor de run naar de begrenzer. De gasrespons is scherp, de rauwe ronk lekker, de toerenopbouw vlot en hij is sneller dan de Z4. In 6,4 seconden jankt hij naar 100 km/h en 160 km/h tikt hij 1,7 seconden eerder aan. Niet zo verwonderlijk. De Mazda mag dan 13 pk minder hebben, maar hij is 405 kg lichter! Op de tussenacceleraties – míts je wakker bent, – wint hij ook. Maar het grootste genoegen van zijn analoge aandrijflijn is niet te meten.

Maar in een roadster wil je niet alleen het dak eraf, maar ook geregeld úit je dak gaan. Rijden, glijden en jezelf verblijden. De zon is een bonus en geen vereiste om fun te hebben. Lees in Autovisie 10 over welke auto dit gaat en waar onze vijftig mille aan wordt besteed.