Leuke hatchbacks voor de gewone burger: Ford Fiesta vs. Hyundai i20
Wie weinig geld heeft, maar wel af en toe lekker wil sturen, komt bijna automatisch uit bij dit duo. Is de Hyundai i20 N Line de beste light-GTI, of toch ‘gewoon’ de Ford Fiesta ST-Line?
Fotografie: Jérôme Wassenaar
Een dik half jaar geleden ontaardde het treffen tussen de Ford Fiesta ST en de Hyundai i20 N in een onverwacht spannend duel. Zoals eerder al uit de i30 N bleek, nemen de in Duitsland (pal naast de Nürburgring) gestationeerde Koreanen het ontwikkelen van funauto’s meer dan serieus.
Clio R.S.
Niettemin ging onze voorkeur (met een miniem verschil) uit naar de Fiesta ST, die sinds het afscheid van de Renault Clio R.S. 2.0 onbedreigd als tabelaanvoerder in de sporthatch-klasse het ene seizoen aan het andere rijgt.
Maar nu heeft Hyundai een mooie kans op revanche in de juniorklasse. Hier zijn éénliter driecilinder motoren gemeengoed, tegenwoordig aangevuld met 48 volt mild-hybride systemen die zowel het verbruik drukken als het vermogen boosten. Met circa 120 pk is er net genoeg vermogen om in een seconde of 10 naar de 100 km/h te sprinten, maar veel belangrijker bij dit soort auto’s zijn onderstel, besturing en tot op zekere hoogte uiterlijk vertoon en hoeveel je precies terugkrijgt voor je zuurverdiende centen.
Niet minder dan 25.000 euro
Weinig geld is in deze context een rekbaar begrip, aangezien de Hyundai i20 N Line en de Ford Fiesta ST-Line geen van beide voor minder dan 25.000 euro te krijgen zijn. Nieuwe auto’s zijn nou eenmaal duur. De i20 N Line die je eigenlijk wilt – en daarom ook door ons is uitgekozen – betreft de 120 pk–versie van de ‘mild hybrid’ 1.0 driecilinder, die in tegenstelling tot de 100 pk–variant louter met zeventraps DCT–automaat te krijgen is. Jammer voor een instap-stuurmansauto, maar geen halszaak. Deze i20 kost 27.195 euro, waarvoor alles erop zit wat Hyundai erop kan leveren, plus de nodige N Line–extraatjes.
Het aanschafbedrag van de i20 schept bij Ford ruimte voor een ST-Line X van 26.315 euro, waarop bijvoorbeeld 17-inch lichtmetaal (dat om ons onbekende redenen niet op de testauto aanwezig was), een sportonderstel, een bodykit, een achteruitrijdcamera, led-koplampen en geïntegreerde navigatie te vinden zijn. Maar ook een hoop dingen niet, die je wel standaard op de Hyundai krijgt. Het prijsverschil schept wat ruimte om de achterstand in te halen, maar dan nog blijft de Fiesta iets kariger.
Autovisie Magazine
Maar waar het in dit verhaal natuurlijk om draait, is hoe beide hatchbacks het op het asfalt doen. Het complete en uitgebreide verhaal inclusief fraaie fotografie lees je nu in Autovisie Magazine nummer 8!
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s
-
Alfa Romeo 75 3.0 V6 vs. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
-
EV-uitdaging: in één dag naar top Stelviopas met Nio ET5 Touring