Coen Grutters
Coen Grutters Reportage 6 dec 2024
Leestijd: 5 minuten

Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen

Het nieuwste wapenfeit in de wereld der hypercars luistert naar de naam Praga Bohema. Een straaljager op wielen, zo ontdekte Autovisie tijdens een exclusieve rijtest.

Van de 89 exemplaren die de komende jaren met de hand zullen worden gebouwd, is de eerste nu afgeleverd bij een Nederlandse klant. Het prijskaartje? Dik 1,4 miljoen euro exclusief belastingen!

Autovisie test straatlegaal circuitwapen met The Stig

Ja, je ziet het goed. Er zit echt een kenteken op de Bohema. Dat Praga er op wonderbaarlijke wijze in is geslaagd dit gevleugelde kanon te voorzien van een groene vink voor de openbare weg, betekent zeer zeker niet dat hij daarvoor is bedoeld.

Het circuit is zijn natuurlijke habitat, zo blijkt als niemand minder dan Ben Collins ons op de GP-baan van de Nürburgring laat zien waartoe dit sensationele apparaat in staat is. Met een alter ego groter dan hijzelf was Collins als The Stig in het vroegere Top Gear jarenlang een onbekende wereldster. Zijn spierwitte overall heeft hij thuisgelaten, maar zijn onmiskenbare rijvaardigheden draagt hij altijd bij zich.

Aston Martin Valkyrie: van dezelfde ontwerper als F1-auto Max Verstappen

Meer dan 700 Tsjeschische werkpaarden zijn volgens Praga voldoende om in minder dan 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Het grove geweld waarmee de achterwielaangedreven Bohema uit de startblokken schiet, doet echter vermoeden dat die tijd behoorlijk conservatief is.

Praga Bohema geneert meer downforce dan 911 GT3 RS

De topsnelheid van 317 km/h is ook niet baanbrekend, maar harder kun je op bijna geen enkele racebaan, redeneert Praga. Belangrijker is downforce. Daar lag de voornaamste focus van de engineers. Op de Bohema is geen actieve aerodynamica te vinden, want dat brengt te veel gewicht met zich mee, zo stelt het merk. Er moest daardoor worden gezocht naar de perfecte balans tussen neerwaartse druk en luchtweerstand.

Eerstgenoemde genoot de voorkeur van het Praga-team, zo is te zien aan het Formule 1-achtige bodemplaat van koolstofvezel, de brede achtervleugel, de gigantische splitter en de nog grotere diffuser. Bij 250 km/h genereren alle aerodynamische foefjes samen ruim 900 kilogram downforce. Meer dan een 911 GT3 RS.

2,4 G in de bocht op straatbanden

Om die reden weet Collins met de Praga Bohema buitensporige bochtsnelheden te halen. “Het is indrukwekkend hoe je al tijdens het remmen kunt insturen”, vertelt Collins als we bij een stevig rempunt met alle macht ons hoofd op z’n plek proberen te houden. Remklauwen met zes zuigers bijten zich agressief vast in 380 millimeter, koolstofkeramische schijven.

Praga Bohema hypercar test rijtest Autovisie
(Afbeelding: Noël van Bilsen)

“Dat laat niet elke hypercar toe”, gaat Collins verder. “Bovendien is-ie daarbij erg lief voor z’n banden.” In sommige knikken wordt een waanzinnige 2,4 G aangetikt, zo weet een techneut te vertellen. Daarbij rolt de plankharde Bohema niet het kleinste beetje. De Praga is uitgerust met pushrod-wielophanging en de veren liggen horizontaal, in het midden van de auto.

Praga als straatlegale straaljager

Als we zelf achter het stuur stappen, wanen we ons straaljagerpiloot. De cockpit doet aan als de werkplek van een luchtmachtpiloot. Enkel de helm met zuurstofmasker ontbreekt. De startprocedure komt (met Top Gun als ons referentiemateriaal) nauw overeen met die van een heus gevechtsvliegtuig.

Achtereenvolgens moeten we de knop met ‘IGN’ voor ignition en de start-/stopknop indrukken. Deze bevinden zich in de dakhemel boven ons hoofd. Na de eerste knop vult een zoemtoon de cabine. Nu staat alles op scherp. Met een druk op die tweede ontwaakt de bruut achter ons met een metalige ratelklank, gevolgd door een ontzagwekkend gegrom.

Motor van de Nissan GT-R geleend

Het is overduidelijk geen straalmotor en ook niet Audi’s 5,2-liter V10. Even leek het erop dat die tienpitter als krachtbron in de Praga Bohema zou fungeren, maar die bleek te zwaar. Doelstelling was namelijk dat de hypercar niet meer dan een ton zou wegen en dus moest het merk op zoek naar een andere motor.

PL38DETT
(Afbeelding: Noël van Bilsen)

Met de nodige overredingskracht hebben de Tsjechen Nissan zo ver gekregen de befaamde VR38DETT af te stoffen. Voor hen die niet thuis zijn in de motorcodes: dit is de twinturbo-V6 die ook in de GT-R ligt, al heeft Praga hem omgedoopt tot PL38DETT. Het is voor het eerst dat de Japanners deze motor voor een ander merk uit het magazijn tevoorschijn toveren. Door het Britse Litchfield is het vermogen opgekrikt tot 710 pk en 725 Nm koppel.

De V6 klinkt wellicht niet zo sensationeel als een hoogtoerige tiencilinder, maar de geblazen V6 biedt evengoed een intense beleving. We schakelen twee keer terug en zoeken het rechterpedaal op. De turbo’s spoelen op en al laag in het toerengebied stuwt de zespitter ons met een rotgang vooruit. De Bohema gilt niet, hij brult. In no-time zien we op het schermpje voor onze neus rijbewijsverslindende snelheden staan.

Praga Bohema hypercar test rijtest Autovisie
(Afbeelding: Noël van Bilsen)

Het moet een bizar gezicht zijn voor al onze medeweggebruikers. Bewoners rond de Nürburgring zijn met al het Nordschleife-toerisme natuurlijk wel wat gewend, maar dit is andere koek. We zijn hier nu een paar uurtjes en de 911 GT3 RS-teller staat al op twintig. Het is één van de weinige plekken op aarde waar je met Porsches ultieme circuitwapen het omkijken niet meer waard bent. Met de Praga wel. Iedereen en dan bedoelen we ook werkelijk ie-der-een blijft de Bohema nastaren.

Praga Bohema met pk-gewichtsverhouding van 1 op 1?

Toch komt kijkt Praga stiekem verder, zo blijkt als we aan het einde van de dag napraten over de krankzinnige machine die voor ons staat. De vraag rijst of de Bohema beter wordt van meer vermogen. Een engineer, die uitgaat van de simulatorgegevens op de laptop voor zijn neus, beargumenteert van niet.

Ex-Bugatti-ontwerper komt met hypercar sterker dan Tourbillon-V16

Ben Collins denkt er anders over: “Ach, waarom niet? Ik zou het best eens willen proberen op slicks.” Er wordt dan ook al voorzichtig gefantaseerd over een Praga Bohema-variant met een pk-gewichtsverhouding van 1 op 1. “Met deze motor is dat wel te doen”, klinkt het. Arsenaaluitbreiding heet dat. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.